• Nieuwsbrief
  • Inloggen
013 - 369 9 367
info@kwalitiv.nl

Google Fred update

Essentie van SEO staat centraal
Home » Blog » SEO » Google Fred update: alles op een rijtje
Google Fred update schade

Google Fred update: alles op een rijtje

Elke keer als Google een grote update doorvoert, is de ‘SEO wereld’ weer in rep en roer. Iedereen benadrukt dan opnieuw hoe veranderlijk SEO is en dat er daarom continu bijgestuurd moet worden. Zelf ben ik het daar echter niet helemaal mee eens. Waarom? In de basis blijft SEO hetzelfde, namelijk een kwalitatieve website met waardevolle content opzetten. Dat dit ook bij de recente Google Fred update centraal staat, licht ik in dit artikel toe. Allereerst bespreek ik wat de update precies inhoudt, maar later geef ik ook aan hoe je in actie kunt komen als je erdoor getroffen bent.

Wat doet de Fred update van Google?

Bij iedere grote update van Google worden er weer websites ‘afgestraft’. Zo ook bij de Fred update. Sommige sites hebben hun organische verkeer bijvoorbeeld met wel 90% zien afnemen. Maar wat houdt deze ingrijpende update dan precies in?

Google over Fred

Van het feit dat er een update heeft plaatsgevonden, maakt Google geen geheim; dat gebeurt immers dagelijks. Het enige wat de zoekmachine verder aangeeft, is dat de reden waarom vele websites door de Fred update getroffen zijn terug te vinden is in haar richtlijnen voor webmasters. Kortom: Google zelf laat eigenlijk niets concreets los over deze update.

Barry Schwartz over Fred

Gelukkig is Barry Schwartz van Search Engine Roundtable er wat dieper in gedoken. In eerste instantie verwachtte hij dat de Google Fred update te maken zou hebben met de kwaliteit van links. Vele Private Blog Networks (PBNs) zijn immers flink aangepakt. Vervolgens heeft hij echter meer dan 100 getroffen websites onder de loep genomen. Wat bleek? Die sites vertonen twee duidelijke overeenkomsten:

  1. Veel laagwaardige content die geschreven lijkt te zijn met het doel om hoog te scoren
  2. Veel advertenties die in veel gevallen nauwelijks te onderscheiden zijn van de content

Kortom: de websites komen zo over alsof ze niet zozeer gericht zijn op het creëren van waarde voor bezoekers, maar vooral op het creëren van waarde in de vorm van advertentie-inkomsten.

Google Fred update verandert niets aan SEO

Het is dus wel duidelijk dat de Google Fred update niets verandert aan SEO. Het type site dat geraakt is, is namelijk geen goed voorbeeld van een kwalitatieve website met waardevolle content. Degenen die getroffen zijn, zijn dus precies degenen die even waren ‘vergeten’ wat de essentie van SEO ook alweer is. Zoekmachines te slim af proberen te zijn en daar nog geld aan verdienen ook, is het immers zeker niet. Dat werkt(e) wellicht op de korte termijn, maar SEO is en blijft een langetermijnstrategie.

Getroffen door de Fred update?

Ontvangt je website sinds de tweede week van maart ineens (veel) minder organisch verkeer? Dan is de kans aanwezig dat je getroffen bent door de Google Fred update. In mijn ogen kan een site zowel direct als indirect geraakt zijn. In beide gevallen is het belangrijk om actie te ondernemen.

Direct: interne oorzaak

Je website bevat niet zo’n hoogwaardige content en de nadruk ligt op het genereren van inkomsten. Tevens is je organische verkeer met zo’n 50% tot 90% afgenomen. Helaas ben je in dit geval waarschijnlijk direct getroffen door de Fred update. De oorzaak ligt intern, dus je zult zelf met je website aan de slag moeten. Met het volgende stappenplan zou je er weer bovenop kunnen komen:

  1. De advertenties op je site (deels) verwijderen
  2. In kaart brengen op welke zoektermen je website gedaald of zelfs verdwenen is
  3. Bepalen welke pagina’s zouden moeten scoren op die zoektermen
  4. De kwaliteit van de betreffende pagina’s verbeteren door content te herschrijven en/of toe te voegen

Indirect: externe oorzaak

Je website is afhankelijk van een of meerdere PBNs. Daarnaast is je organische verkeer duidelijk afgenomen. Waarschijnlijk zijn een (groot) aantal websites die naar jouw site linken helaas getroffen door de Google Fred update. In dit geval ben je zelf dus indirect geraakt en ligt de oorzaak extern. Met het volgende stappenplan zou je actie kunnen ondernemen tegen deze externe oorzaak:

  1. In kaart brengen welke websites er naar jouw site linken
  2. Achterhalen welke van die sites (hoogstwaarschijnlijk) getroffen zijn door de Fred update
  3. De webmasters van de betreffende sites vragen de link(s) naar jouw website te verwijderen
  4. Gebruikmaken van de Google Disavow Tool als een actie en/of reactie van die webmasters uitblijft

Hulp nodig?

Getroffen door de Google Fred update en hulp nodig bij het herstellen van de schade?

Contact opnemen

Laat een reactie achter