• Nieuwsbrief
  • Inloggen
013 - 369 9 367
info@kwalitiv.nl

SEO certificaat

Om 3 redenen onzin
Home » Blog » SEO » ‘SEO certificaat’: onzin of niet?
SEO certificaat

‘SEO certificaat’: onzin of niet?

Regelmatig kom ik bedrijven tegen die zichzelf ‘SEO gecertificeerd’ noemen. Zij bieden bijvoorbeeld SEO gecertificeerde websites aan of hebben SEO gecertificeerde tekstschrijvers in dienst. Oftewel: zij hebben de échte experts in huis! Maar is dat wel zo? Wat zegt een ‘SEO certificaat’ nu precies? In dit artikel geef ik 3 redenen waarom een dergelijk certificaat in mijn ogen onzin is.

1. Het Google algoritme is geheim

Logo GoogleGoogle gebruikt een complex zoekalgoritme om de zoekresultaten te ordenen. Dat talloze factoren een rol spelen in dat algoritme van Google is wel bekend. Een aantal van deze factoren kan men bijvoorbeeld zelfs uit Google’s richtlijnen voor webmasters halen. De exacte werking van het zoekalgoritme is echter geheim. Zo is het niet bekend hoe zwaar de verschillende factoren precies meewegen. Sterker nog, de opvattingen daarover lopen nogal uiteen. Een SEO certificaat dat wordt uitgegeven door een andere partij dan Google is daarom nogal subjectief. En u raadt het al, Google kent zelf enkel voor Google Analytics en Google AdWords een certificering, maar toch echt geen voor SEO.

2. Het zoekalgoritme verandert continu

Het Google algoritme verandert voortdurend. Vaak gaat het om kleine aanpassingen, maar zo nu en dan komt de zoekmachine ook met een grote update. Bekijk deze Google Algorithm Change History bijvoorbeeld maar eens om een idee te krijgen van de meest ingrijpende updates. Als iemand een paar jaar geleden een SEO certificaat heeft ontvangen, kan er sindsdien dusdanig veel veranderd zijn dat zijn of haar kennis vandaag de dag niet meer up-to-date is. Nog een reden dus waarom een SEO certificaat niet zo veel zegt.

3. Rome is ook niet op één dag gebouwd

Zoals het welbekende spreekwoord ‘Rome is ook niet op één dag gebouwd’ al zegt, heeft alles tijd nodig. Dat geldt ook voor het opdoen van kennis en ervaring op het gebied van SEO.colosseum Een SEO training van een dag is naar mijn mening dan ook niet voldoende om iemand met een SEO certificaat of zelfs de stempel ‘SEO specialist’ of ‘SEO expert’ weer naar huis te sturen. Veel meer dan de basis kan immers niet worden behandeld en voor praktijkoefeningen is al helemaal geen tijd. Bij SEO is het echter juist zeer belangrijk om de theorie in de praktijk succesvol te kunnen toepassen.

Hecht dus weinig waarde aan ‘SEO certificaten’

Hoewel veel bedrijven trots aangeven in het bezit te zijn van een SEO certificaat, raad ik u aan daar niet al te veel waarde aan te hechten. Referenties en in het verleden behaalde resultaten zijn voorbeelden van zaken die een veel beter beeld geven van de kwaliteiten van een SEO bedrijf. Bent u benieuwd wat wij reeds met onze SEO diensten hebben bereikt en wilt u weten of we u ook kunnen helpen? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op.

3 Reacties

  1. Maarten

    Mooi artikel en zeer interessant, want zelf zie ik het ook vaak staan ‘SEO gecertificeerd’. Ik ben het met je eens dat zo’n certificaat niet veel waard is als het niet door Google is uitgegeven.

    Gr.
    Maarten

  2. Sywebs

    Ik kan me voorstellen dat voor een leek een SEO certificaat de doorslag kan geven. Alleen het is wat je zegt: het algoritme van Google is geheim, dus wat voor certificaat zou je dan moeten hebben? Nu vraag ik me wel af of jij zo een certificaat hebt of niet 🙂

Laat een reactie achter