• Nieuwsbrief
  • Inloggen
013 - 369 9 367
info@kwalitiv.nl

SEO vs. SEA

3 belangrijke verschillen
Home » Blog » SEO » SEO vs. SEA: 3 belangrijke verschillen
SEO vs. SEA keuze

SEO vs. SEA: 3 belangrijke verschillen

Zo nu en dan krijg ik de vraag wat nu de beste keuze is, SEO of SEA. Hier is echter geen goed of fout antwoord op te geven, aangezien het per website, doelstelling of vakgebied kan verschillen. Om te bepalen wat in uw geval een goede optie is, is het belangrijk om een beeld te hebben van de belangrijkste verschillen tussen SEO en SEA. Daarom zal ik het daar ik dit artikel over hebben.

SEO en SEA betekenis in het kort

Zonder diep in te gaan op wat SEA en SEO nu precies zijn, kan het aan de hand van de onderstaande afbeelding zeer kort worden uitgelegd:

  • De resultaten binnen het groene kader zijn de gesponsorde zoekresultaten waarvoor per klik afgerekend wordt. Met SEA kunt u in dit kader met betaalde vermeldingen terechtkomen.
  • Binnen het rode kader staan de natuurlijke – ook wel organische – zoekresultaten. Hierbij gaat het om gratis vermeldingen waar u met SEO tussen kunt komen te staan.

SEO vs. SEA

Verschil SEO en SEA: 3 belangrijke punten

Er zijn diverse punten waarop SEO en SEA van elkaar verschillen. Om het overzichtelijk te houden, zetten we drie belangrijke voorbeelden daarvan op een rijtje.

Direct resultaat of niet?

SEO heeft tijd nodig. Dit betekent dat het wel even kan duren voordat het resultaat van de afgenomen SEO diensten zichtbaar is. Voor SEA ligt dat anders. Zodra er een advertentie is aangemaakt en goedgekeurd, zal hij immers in de zoekresultaten worden weergegeven. Daar waar u bij SEO geduld nodig heeft, ziet u bij SEA dus direct resultaat.

Betalen voor resultaat of niet?

Zoals eerder aangegeven, betaalt u bij SEA voor iedere keer dat iemand op uw vermelding in de zoekresultaten klikt en dus een bezoek brengt aan uw website. Bij SEO is dat niet het geval. Elke bezoeker die via de organische zoekresultaten op uw website terechtkomt, is namelijk gratis. Wel dient er natuurlijk tijd te worden geïnvesteerd in het behalen van een hoge positie. Resultaat kost bij SEO dus niet direct (zoals bij SEA), maar indirect tijd of geld.

Blijvend of tijdelijk resultaat?

Bij SEA wordt uw website weergegeven zolang er een of meerdere advertenties actief zijn. Zodra u besluit uw campagne stop te zetten, zal SEA u dus geen bezoekers meer opleveren. De resultaten van SEA zijn daarom tijdelijk te noemen, terwijl ze bij SEO blijvend zijn. In dat geval worden er over het algemeen immers aanpassingen gedaan aan uw website en zal er hoogstwaarschijnlijk linkbuilding worden ingezet. Zolang de aanpassingen niet ongedaan worden gemaakt en de geplaatste links niet worden verwijderd, zullen deze zaken dus voor blijvende resultaten zorgen. Dit wil echter niet zeggen dat u automatisch uw posities behoudt, aangezien de concurrentie vaak niet blijft stilzitten.

Waarom SEO of juist SEA?

De keuze voor SEO of SEA hangt dus af van wat u precies wilt. Wilt u bijvoorbeeld direct beginnen met het verkopen van een product dat op dit moment een hype is, dan is SEA een betere optie dan SEO. Wilt u echter lang kunnen profiteren van uw investering en kunt u nog wel wachten op de resultaten, kies dan voor SEO in plaats van SEA. Ten slotte kan een combinatie van SEO én SEA in sommige gevallen ook erg interessant zijn.

Heeft u advies of ondersteuning nodig op dit gebied en bent u op zoek naar een SEO/SEA specialist? Neem dan gratis en vrijblijvend contact met ons op, zodat we de mogelijkheden kunnen bespreken om het maximale uit uw website of webshop te halen.

Laat een reactie achter