Wat is een PBN?

Met een Private Blog Network bedoelt men over het algemeen een verzameling (netwerk) van websites of blogs die opgezet zijn met het doel een of meerdere ‘money sites’ (sites die geld in het laatje moeten brengen) en/of sites van klanten goed te laten scoren. Dit gebeurt over het algemeen door vanuit artikelen op de PBN sites te linken naar de ‘money sites’. Het ‘private’ deel van de term benadrukt dat de eigenaar van het PBN zelf de touwtjes in handen heeft en dus exact kan bepalen wat er op de websites wordt geplaatst.

Toch werk ik niet met een Private Blog Network en wil ik je waarschuwen voor de bedrijven die dat wel doen.

Pas op voor PBNs!

Voor velen klinkt dit ideaal: nooit meer links die zomaar verwijderd worden, nooit meer die lange zoektocht naar relevante websites, nooit meer de webmasters van die sites benaderen, enzovoorts, enzovoorts…  Niet gek dat veel SEO bedrijven tegenwoordig een PBN hebben, zou je zeggen. Toch werk ik niet met een Private Blog Network en wil ik je waarschuwen voor de bedrijven die dat wel doen. Dat doe ik door 5 belangrijke redenen om op te passen voor PBNs te beschrijven.

Te algemene websites

In de meeste gevallen wordt een PBN opgebouwd uit domeinnamen met een ‘verleden’. Deze domeinnamen werden ooit dus gebruikt en hadden dan ook een webmaster die ze van content voorzag. Sommige van die webmasters waren daar nog goed in ook, waardoor anderen het de moeite waard vonden om naar de website te linken. Op die manier hebben dergelijke domeinnamen een bepaalde autoriteit opgebouwd, waardoor ze interessant worden om te gebruiken voor een PBN. Ze kunnen immers waarde doorgeven aan de ‘money sites’, zonder dat die waarde eerst nog opgebouwd moet worden.

Om bruikbaar te zijn voor een PBN wordt een dergelijke domeinnaam over het algemeen erg breed ingezet. Alleen dan kan hij immers gebruikt worden om zo veel mogelijk ‘money sites’ te laten scoren. Een domeinnaam met daarop ooit een regionale nieuwssite wordt ingezet als algemene blog, een domeinnaam die ooit gebruikt werd voor het verkopen van laptopmuizen wordt omgetoverd tot een algemene elektronica blog, etcetera.

Het resultaat? Je webshop in autolampen verschijnt op een algemene blog tussen artikelen over bijvoorbeeld medicijnen, keukenaccessoires, fashion en computers. Maar ook op een elektronica blog ontbreekt hij niet tussen de artikelen over smartphones, tv’s en wasmachines. Deze twee voorbeelden van PBN sites worden dus veel breder ingezet dan waar ze voorheen voor werden gebruikt, en dat komt de relevantie niet ten goede. Terwijl relevante links juist erg belangrijk zijn.

Geen geheel uniek linkprofiel

Als hovenier ga je op zoek naar een geschikt SEO bedrijf om je in de top te krijgen. Als het betreffende bedrijf een PBN heeft, wordt er waarschijnlijk naar je site gelinkt vanaf iedere blog die ook maar iets met huis, tuin, wonen, gereedschap, planten, verbouwen enzovoort te maken heeft. Dit geldt echter ook voor andere hoveniers, en zelfs voor tuincentra en webshops in huis en tuin artikelen zal dat vermoedelijk niet anders zijn. Aangezien het PBN hoogstwaarschijnlijk niet uit eindeloos veel websites binnen die categorieën bestaat, betekent dit dat je site op dezelfde blogs terechtkomt als die andere websites. Hierdoor vertoont het linkprofiel van je site sterke overeenkomsten met dat van concurrenten of zelfs van compleet andere bedrijven binnen een vergelijkbare branche. Dit komt uiteraard niet bepaald natuurlijk over, en dat terwijl een natuurlijk linkprofiel juist zo belangrijk is.

Niet volgens Google’s richtlijnen

Misschien wel de belangrijkste reden is het feit dat werken met PBNs niet volgens Google’s richtlijnen voor webmasters is. Het volgende citaat vind ik persoonlijk erg toepasselijk:

Probeer niet via allerlei trucjes uw positie in de zoekresultaten op te schroeven. Een goede vuistregel is dat u zonder schuldgevoel zou moeten kunnen uitleggen wat u heeft gedaan ten aanzien van concurrerende websites, ook aan een Google-medewerker. Andere nuttige vragen waarover u kunt nadenken zijn: ‘Hebben de bezoekers van mijn site hier wat aan?’ en ‘Zou ik dit ook doen als er geen zoekmachines bestonden?’

Een PBN is namelijk een voorbeeld van een dergelijk ‘trucje’. Zo’n netwerk wordt immers enkel opgezet om je ‘positie in de zoekresultaten op te schroeven’. In 9 van de 10 gevallen hebben bezoekers bijvoorbeeld niets aan PBN sites, al zullen die sites in evenveel gevallen niet eens bezoekers hebben. Een PBN wordt dus eigenlijk puur gebruikt voor het misleiden van zoekmachines en niet om bezoekers waarde te bieden. Wederom geldt dat links vanaf zo’n netwerk dus niet natuurlijk te noemen zijn.

Permanente links?

Vaak wordt het feit dat je SEO bedrijf perfecte controle heeft over haar PBN gepresenteerd als een groot voordeel. Dat lijkt op het eerste oog ook zeker het geval te zijn. Zij bepaalt immers de content op de PBN sites en kan ervoor zorgen dat die aan een bepaald kwaliteitsniveau voldoet. Ook wanneer er wat aangepast dient te worden, zoals bijvoorbeeld je linktekst, dan is dat geen enkel probleem.

Totdat je besluit geen diensten meer af te nemen bij het bedrijf… Zodra dat het geval is en je dus niet meer betaalt, kan namelijk de verleiding ontstaan om de links naar je website maar gewoon te vervangen door die van een andere klant. Dat kost immers minder moeite dan weer een nieuw artikel schrijven voor die klant. En wat als het PBN gestraft wordt door Google, waardoor alle links naar je website in één klap waardeloos of zelfs schadelijk zijn? De kans is aanwezig dat het bedrijf geen moeite doet om je site te beschermen door de links te verwijderen, simpelweg omdat je geen klant meer bent.

Google is niet gek

Aangezien een PBN niet aansluit op de hiervoor genoemde richtlijnen van Google, doet de zoekmachine er alles aan om PBNs te ontdekken en te straffen. Zolang een PBN niet ontdekt is, kan ik niet ontkennen dat de kans groot is dat het werkt. Maar voor hoelang blijft het netwerk onopgemerkt? En hoe ver wil de eigenaar gaan om het netwerk onopgemerkt te houden?

Onthoud namelijk altijd één ding: Google is niet gek. Zelfs wanneer iedere PBN site op een ander IP-adres staat, iedere domeinnaam (op papier) een andere houder heeft, er telkens een andere registrar wordt gebruikt, enzovoorts, de kans is groot dat Google er ooit in zal slagen een bepaald patroon te ontdekken. Wellicht kan de zoekmachine dat dan wel niet op basis van deze technische zaken, maar wel door logisch na te denken. Is het bijvoorbeeld niet verdacht dat een domeinnaam die voorheen werd gebruikt voor een autoritaire website ineens een vrij algemene blog is geworden? En is het niet verdacht dat de artikelen op die blog weinig toevoegen en van relatief lage kwaliteit zijn? Is het niet verdacht dat al die artikelen verschillende uitgaande links bevatten, waarbij bijvoorbeeld telkens een autoritaire link gecombineerd wordt met een redelijk onbekende link (naar de ‘money site’)? En hoe komt het eigenlijk dat de PBN site sinds een bepaald moment geen nieuwe links vanaf andere websites meer heeft ontvangen? Ik herhaal het voor de zekerheid nog maar een keer: Google is niet gek.

Eigenaar Joep (blauw patroon)
Aangenaam 👋 Ik ben Joep

Onzeker over SEO 
strategie?

Ben je er niet zeker van of je huidige SEO strategie in orde is?

Ik help je graag, dus waarom niet?

Private Blog Networks: de conclusie

Ondanks deze redenen om op te passen voor PBNs ga ik niet ontkennen dat een PBN tegenwoordig nog kan werken. Sterker nog, een goed opgezet Private Blog Network kan op dit moment erg waardevol zijn. Houd er echter altijd rekening mee dat het op de lange termijn riskant is en dat het netwerk daarom van de een op de andere dag aangepakt kan worden.

Wanneer je toch besluit om in zee te gaan met een SEO bedrijf dat een PBN gebruikt, zorg er dan voor dat je er niet geheel afhankelijk van bent. Zorg er dus voor dat je linkprofiel ook écht kwalitatieve, relevante en bovenal natuurlijke links bevat. Mocht het netwerk waarvan je gebruikmaakt ooit worden opgerold, dan heb je namelijk altijd nog gezonde links achter de hand. Met deze links kun je de klap waarschijnlijk beperken of wellicht zelfs voorkomen indien er iets misgaat.

Daag jij ons uit?

Wij denken graag mee over je huidige SEO strategie. Je hoeft alleen maar een berichtje te versturen.