013 369 9 367 info@kwalitiv.nl

Voor veel bedrijven is het niet per definitie interessant om direct landelijk of zelfs internationaal vindbaar te zijn. Hiervoor heeft een bedrijf vaak 2 redenen:

  1. Het is enkel lokaal of regionaal actief
  2. Het heeft geen enorm SEO-budget

‘Local SEO’ is dan een uitkomst. Hierbij ligt de focus namelijk op het lokaal vindbaar maken van een website. Dat sluit dus perfect aan op reden 1. Ook reden 2 vormt geen probleem meer. Over het algemeen is er lokaal of regionaal immers minder concurrentie actief dan nationaal of internationaal. Minder concurrentie betekent dat er minder tijd nodig is om hoog te scoren. En minder tijd betekent op haar beurt dat er een minder hoog budget nodig is voor SEO. Sterker nog, misschien is er zelfs wel géén SEO-budget nodig om je lokale vindbaarheid te verbeteren. Aan de hand van de volgende 7 lokale SEO tips kun je namelijk zelf aan de slag.

1. Gebruik Google Mijn Bedrijf

Met Google Mijn Bedrijf is het mogelijk om een mooie vermelding te maken die wordt weergegeven wanneer men een (lokale) zoekopdracht gebruikt. In vergelijking met een ‘normale’ vermelding in de zoekresultaten, kun je met een dergelijke vermelding behoorlijk wat extra informatie delen. Niet alleen doelen we hierbij op de openingstijden en contact- en adresgegevens, maar er is bijvoorbeeld ook ruimte voor foto’s. Omdat een Google Mijn Bedrijf vermelding een stuk uitgebreider is, neemt hij natuurlijk de nodige ruimte in, waardoor hij op zijn beurt meer opvalt. Een bijkomend voordeel is dat de vermeldingen van Google Mijn Bedrijf soms zelfs nog bóven de reguliere zoekresultaten worden getoond. Aangezien je dan eigenlijk boven de eerste positie scoort, is lokale SEO in veel gevallen erg waardevol.

Local SEO voorbeeld 'slagerij tilburg'

Google Mijn Bedrijf vermeldingen nog boven de reguliere zoekresultaten

 

2. Verzamel actief reviews

Nadat je een opvallende Google Mijn Bedrijf vermelding hebt gemaakt, is het mogelijk om die nóg meer te laten opvallen. Door actief reviews te verzamelen, is je vermelding namelijk uit te rusten met gele sterren. Al bij slechts 1 review zal die sterrenbeoordeling worden weergegeven. Vraag je klanten daarom zeker eens of ze een review willen achterlaten via je Google Mijn Bedrijf vermelding. Dit kost hen misschien 15 seconden, maar daarmee helpen ze jou én je potentiële klanten enorm. Jij krijgt immers een opvallendere vermelding die betrouwbaarheid uitstraalt. En daarnaast krijgen je potentiële klanten al vóórdat ze je site bezocht hebben een beeld van de klanttevredenheid. Heb je al reviews bemachtigd via andere kanalen dan Google Mijn Bedrijf? Dan worden die in sommige gevallen ook weergegeven. Reviews verzamelen staat overigens niet voor niets tussen deze lokale zoekmachine optimalisatie tips. Dat heeft namelijk nog een positieve invloed op je lokale vindbaarheid ook.

Local SEO voorbeeld externe reviews

Opvallende Google Mijn Bedrijf vermelding met reviews van andere kanalen

 

3. Vermeld je contactgegevens

Schema.org structured data markup

Al bij de eerste lokale SEO tip heb je voor Google Mijn Bedrijf netjes je contactgegevens moeten invullen. Waarschijnlijk staan die ook op je website. Is dat niet het geval? Zet ze er dan zo snel mogelijk op. Je komt hiermee immers een stuk betrouwbaarder over. Bovendien is het voor de lokale vindbaarheid natuurlijk van levensbelang dat je adres duidelijk op je website wordt vermeld. Het is mogelijk om die adresgegevens nóg duidelijker te maken voor zoekmachines. Hiervoor gebruik je ‘structured data’ van Schema.org, een project dat onder andere door Google is opgezet. Zoals de naam al aangeeft, kun je met deze ‘markup’ structuur aanbrengen in de data op je website. Het komt er namelijk op neer dat je bepaalde informatie een label geeft met als doel zoekmachines te helpen je content te begrijpen. Dit klinkt allemaal behoorlijk ingewikkeld, maar dat is het gelukkig niet. Pas de vetgedrukte gegevens hieronder aan, plak de code in je site en klaar is Kees!

<div itemscope itemtype=”http://schema.org/LocalBusiness”>
<span itemprop=”name”>Kwalitiv</span>
<div itemprop=”address” itemscope itemtype=”http://schema.org/PostalAddress”>
<span itemprop=”streetAddress”>Hendrik de Keijserstraat 15</span>
<span itemprop=”postalCode”>5041JA</span>
<span itemprop=”addressLocality”>Tilburg</span>
<span itemprop=”addressRegion”>Noord-Brabant</span>
</div>
<span itemprop=”telephone”>013 – 369 9 367</span>
<span itemprop=”email”>info@kwalitiv.nl</span>
<link itemprop=”image” href=”https://www.kwalitiv.nl/wp-content/uploads/2014/02/kwalitiv-internet-marketing.png“>
</div>

Google Maps kaart

Op basis van je contactgegevens zal niet iedereen direct weten waar je precies gevestigd bent. Zo woon ik al een tijdje in Tilburg, maar kan ik lang niet iedere straatnaam aanwijzen op de kaart. Gelukkig kun je je adres erg eenvoudig visualiseren. Het is namelijk mogelijk om een Google Maps kaart op je website te plaatsen. Hierdoor kunnen je bezoekers in één oogopslag zien waar je bedrijf gevestigd is. Tegelijkertijd geef je Google nóg een bevestiging van je bedrijfsadres, wat weer positief uitpakt voor de lokale SEO.

4. Plaats je website op lokale sites

Zoals ik in mijn blog met linkbuilding tips bijvoorbeeld al aangaf, is relevantie erg belangrijk. Wanneer we dit op lokaal niveau bekijken, lijkt het echter wat lastiger te zijn. De kans dat je een link weet te bemachtigen op een website die én relevant is voor het onderwerp van jouw site én gericht is op dezelfde locatie, is immers behoorlijk klein. Maar wat is relevant? Is het niet zo dat een lokale link automatisch relevant is? In mijn ogen wel. Het gaat bij doeltreffende linkbuilding namelijk vooral om de vraag of er een ‘match’ aanwezig is tussen twee websites. Als deze sites beide gericht zijn op dezelfde locatie, dan is die match er zeker. Wanneer het verbeteren van je lokale vindbaarheid je voornaamste doel is, dan spelen sterke, autoritaire websites wellicht zelfs een kleinere rol dan specifiek op je vestigingsplaats gerichte websites. En het voordeel is: hoe klein die plaats ook is, zulke sites zijn er altijd. Maar aan wat voor sites moet je dan zoal denken? Toen ik voor mezelf voorbeelden begon op te sommen, resulteerde dat in een enorme lijst. Vraag bijvoorbeeld lokale bedrijfsverenigingen, je oude middelbare school en de plaatselijke voetbalverenging of ze een link willen opnemen naar je website. Er zijn echter nog veel meer voorbeelden te bedenken. Sterker nog, het zijn er dusdanig veel dat ik besloten heb een lijst met lokale linkbuilding tips op papier te zetten.

5. Meld je bedrijf aan bij gidsen

Op het internet zijn er enorm veel bedrijfsgidsen te vinden. Het doel van dergelijke gidsen is om een duidelijk overzicht te geven van bedrijven in de buurt van hun bezoekers. Daar slagen ze niet allemaal even goed in, maar voor de lokale SEO kunnen bedrijfsgidsen zeker interessant zijn. Ze bieden immers een mogelijkheid om je contactgegevens online te verspreiden, en vormen vaak een extra bron van links en reviews. Dat deze drie zaken een grote rol spelen bij het verbeteren van je lokale vindbaarheid, blijkt wel uit het feit dat ze alle drie individueel al aan bod zijn gekomen in de tips hierboven.

‘Citations’

Het is belangrijk om de naam, het adres, het telefoonnummer en eventuele andere gegevens van je bedrijf te vermelden op bedrijfsgidsen. Met zogenaamde ‘citations’ kun je de lokale vindbaarheid van je website namelijk verbeteren. Zoekmachines proberen immers zo veel mogelijk data te verzamelen over je bedrijf. Hoe meer citations je creëert, hoe groter de kans dat zoekmachines de gewenste data vinden. Als al deze citations vervolgens nog dezelfde data van je bedrijf bevatten ook, dan kunnen de zoekmachines er bovendien op vertrouwen dat die data klopt. En als je dat vertrouwen hebt gewonnen, stijgt je kans op een hoge positie aanzienlijk.

Links

HotfrogHoewel het bij deze lokale zoekmachine optimalisatie tip voornamelijk draait om de citations, kun je in veel gevallen profiteren van extra voordelen. Zo is het op diverse bedrijfsgidsen – waarvan Hotfrog een goed voorbeeld is – mogelijk om ook een link naar je website toe te voegen. Een dergelijke link is niet heel waardevol, maar wel een prima aanvulling op het linkprofiel van je site. Als een linkplaatsing gratis is, zou ik dan ook zeker gebruikmaken van die mogelijkheid. Zijn er kosten verbonden aan het plaatsen van een link? Dan zou ik de link achterwege laten, omdat de waarde ervan dus minimaal is.
Yelp

Reviews

Op sommige bedrijfsgidsen kunnen bezoekers reviews schrijven voor je bedrijf. Zoals je eerder al hebt gelezen, kan dit een positieve invloed hebben op je lokale vindbaarheid. Nóg een voordeel dus! Echter, op je website en je Google Mijn Bedrijf vermelding kan dit (misschien) ook al. En je wilt alle reviews waarschijnlijk het liefst zo centraal mogelijk houden. Ondanks dat zijn sommige gidsen zelfs dan nog interessant voor je. Zo worden reviews van bijvoorbeeld Yelp vaak weergegeven op je Google Mijn Bedrijf vermelding en kun je ze met sommige softwarepakketten ook op je website plaatsen.

6. Zorg voor consistentie

In de vorige lokale SEO tip gaf ik al aan dat je kans op een hoge positie stijgt, zodra zoekmachines erop vertrouwen dat je bedrijfsgegevens kloppen. Om dit vertrouwen te winnen, is er echter niet alleen consistentie nodig in je citations op bedrijfsgidsen. Ook op overige sites, je eigen site en Google Mijn Bedrijf dient deze data natuurlijk accuraat te zijn. Ga daarom na waar je adresgegevens online te vinden zijn, en controleer of die kloppen. Is bijvoorbeeld overal exact dezelfde bedrijfsnaam gebruikt? Zijn er geen gebruikers of concurrenten geweest die onterecht je gegevens hebben aangepast? Staat je huidige telefoonnummer al wel overal vermeld? Wanneer je onjuiste data tegenkomt, zorg je ervoor dat dit wordt aangepast. Maak tevens een Excel-bestand aan waarin je al je citations bijhoudt. Mocht je bedrijf in de toekomst bijvoorbeeld verhuizen, dan kun je hierdoor relatief snel overal je citations updaten. Dat zullen de zoekmachines zeker waarderen!

7. Optimaliseer je website

Hoe lokale zoekmachine optimalisatie niet moet

Veel bedrijven willen in meer plaatsen dan alleen hun vestigingsplaats scoren. Wat ik vaak zie, is dat zij daarom een losse pagina aanmaken voor al die plaatsnamen in combinatie met hun belangrijkste zoekwoord(en). Een schilder die hier in de regio actief is, zou dan bijvoorbeeld een pagina aanmaken voor ‘schilder Tilburg’, ‘schilder Goirle’, ‘schilder Moergestel’, ‘schilder Oisterwijk’ enzovoorts. In de praktijk hebben die pagina’s vervolgens vaak exact dezelfde inhoud (op de plaatsnaam na uiteraard). Dat doet echter meer kwaad dan goed, omdat er dan sprake is van ‘duplicate content’. Is de content van de pagina’s niet exact hetzelfde, dan komt die inhoudelijk wel telkens op hetzelfde neer. Wat zou een schilder immers anders doen in Tilburg dan in Goirle? Of de pagina’s nu exact dezelfde of alleen inhoudelijk dezelfde content hebben, veel voegen ze niet toe aan het internet. Bovendien komt het in veel gevallen ‘spammy’ over op bezoekers. Daarom mag dit in mijn ogen niet je strategie zijn voor het verbeteren van je lokale vindbaarheid.

Oplossing: gebruik je creativiteit voor lokale SEO

Gelukkig is hier een creatieve oplossing voor. Een oplossing die wél wat toevoegt aan het internet en nog interessant is voor je bezoekers ook. Zo kun je als bedrijf natuurlijk een of meerdere klanten uit een bepaalde plaats uitlichten op je website. De schilder van hierboven kan bijvoorbeeld het resultaat van zijn werk bij een klant in Tilburg laten zien. Daarvoor maakt hij een nieuwe pagina aan met een beschrijving van de werkzaamheden en wat foto´s van het eindresultaat. Zo’n pagina is niet alleen de moeite waard voor bezoekers, maar is tevens erg geschikt om te optimaliseren voor een zoekterm als ‘schilder Tilburg’. Voor die optimalisatie zou mijn artikel over het verbeteren van de vindbaarheid van een website als basisrichtlijn kunnen worden gebruikt. Vervolgens hoeft de schilder zich uiteraard niet te beperken tot alleen Tilburg. Voor iedere belangrijke plaatsnaam kan hij namelijk een dergelijke pagina aanmaken, zonder daarmee duplicate content te creëren. De precieze werkzaamheden zullen net als de foto’s immers per klant verschillen. Er wordt dan ook daadwerkelijk waarde gecreëerd, en dat is precies wat zoekmachines belangrijk vinden. Een doeltreffende lokale SEO strategie dus!

Hulp nodig bij lokale SEO?

Het verbeteren van je lokale vindbaarheid aan ons overlaten?