Dat Magento uitgebreide webwinkel software is met vele mogelijkheden zul je misschien wel weten. Wat al die functionaliteiten precies zijn, weet je waarschijnlijk nog niet. Daarom zal ik in dit artikel een interessante mogelijkheid bespreken, namelijk het opzetten van een Magento multi-store. Wat houdt dat precies in en wat zijn eigenlijk de voor- en nadelen? Dat zijn zaken die je in dit artikel kunt teruglezen.

Wat is een Magento multistore?

Normaal gesproken houd je een webwinkel bij vanuit het bijbehorende beheersysteem. Daarom geldt in principe dat je meerdere beheersystemen zult hebben wanneer je meerdere webwinkels bezit. Zeker als het om een flink aantal webshops gaat, kan dat erg onhandig en tijdrovend zijn. Een Magento multistore lost dat probleem op. In dat geval is het immers mogelijk om meerdere webwinkels vanuit één beheersysteem te onderhouden.

Multi-stores zijn populair

Coolblue

Partijen met meerdere webwinkels zijn enorm aan het groeien. Een goed voorbeeld daarvan is Coolblue, een bedrijf dat voor ieder type product een aparte shop opzet, een soort niche-webshop dus. Dit is een andere werkwijze dan die van de meeste online retailers. Over het algemeen hebben online retailers namelijk één webshop met meerdere soorten producten. Toch heeft Coolblue laten zien dat haar aanpak erg succesvol is. Sterker nog, Coolblue wint de ene prijs na de andere, blijft maar nieuwe shops lanceren en ziet haar omzet jaarlijks enorm stijgen. Aangezien het idee van Coolblue vergelijkbaar is met een multi-store, worden Magento multi-stores dan ook steeds populairder.

r

Update 23 juli 2018

Afgelopen maand heeft Coolblue haar 325 losse webshops samengevoegd tot Coolblue.nl. Dit om het voor klanten gemakkelijker te maken en tevens sneller door te kunnen ontwikkelen. Hierdoor kan Coolblue dus niet meer worden vergeleken met een Magento multishop.

Voor- en nadelen Magento multishop

Wellicht klinkt een Magento multishop je als muziek in de oren. Er zijn dan ook vele voordelen aan verbonden. Toch zijn er ook verschillende nadelen die een ‘normale’ Magento webshop voor sommige ondernemers toch interessanter maken. Ik zal de belangrijkste voor- en nadelen voor je opsommen, zodat je kunt bepalen of het voor jou een goede keuze is.

Voordelen van een Magento multi-shop

Alles binnen één systeem beheren

Zoals ik al eerder heb beschreven, is het met een Magento multi-shop mogelijk om meerdere shops binnen één systeem te beheren. Je hoeft daardoor dus niet meer van iedere losse webwinkel de logingegevens te onthouden, maar kunt met één gebruikersnaam en één wachtwoord al je shops onderhouden. Zo kunnen algemene aanpassingen zoals een adreswijziging in één keer worden doorgevoerd, maar kun je natuurlijk ook nog steeds winkel-specifieke zaken aanpassen. Verder komen alle bestellingen centraal binnen, iets waarmee je aardig wat tijd kunt besparen.

Eindelijk écht specialiseren en focussen

focus

Door meerdere niche-webshops op te zetten, is het mogelijk om iedere shop een ware specialist te laten worden. Zo kun je per shop personeel met uitgebreide kennis van het specifieke product aannemen, zodat je klanten met al hun vragen bij je terecht kunnen. Tevens kan er een uitgebreid assortiment van een producttype worden aangeboden, zonder dat je bezoekers het overzicht verliezen. Ten slotte kan iedere webwinkel perfect op een bepaald product worden afgestemd, zowel qua design als qua content en structuur.

Bezoekers vinden snel wat ze zoeken

In een groot ‘online warenhuis’ is het soms relatief lastig en tijdrovend om het product te vinden waarnaar je op zoek bent. Stel dat je een bluetooth speaker wilt aanschaffen. Via Bol.com dien je eerst naar ‘Computer & Elektronica’ te gaan, dan naar ‘Beeld & Geluid’, dan naar ‘Audio & hifi’, dan naar ‘Audio voor onderweg’ en dan naar ‘Bluetooth-speakers’ om een keuze te kunnen maken. Bij een niche-webshop in bluetooth speakers ligt dat net wat anders. In dat geval kun je immers direct beginnen met het maken van een keuze!

Eenvoudiger scoren in Google

Aangezien een niche-webshop perfect is ingericht op een bepaald product, is het vaak ook eenvoudiger om te scoren op de daarvoor relevante zoektermen. De URL, content, titels etcetera zijn namelijk enorm relevant, en dat is nu net wat Google belangrijk vindt. Als je dan ook nog eens op een goede manier gaat linkbuilden, is het mogelijk om op relatief korte termijn erg goede posities te behalen.

Snel en goedkoop een nieuwe shop opzetten

Snel een multi-store

Binnen een Magento multi-store installatie is het mogelijk om erg snel een nieuwe webwinkel op te zetten. Na een paar relatief eenvoudige handelingen kun je immers al beginnen met het vullen van een nieuwe webshop. Het ontwerp en de standaardconfiguratie kunnen namelijk gewoon worden overgenomen van de andere shops. Hierdoor hoeven alleen de categorieën, producten en eventuele aanvullende content toegevoegd te worden. Dit alles maakt het opzetten van een nieuwe shop uiteraard ook een stuk goedkoper.

Nadelen van een Magento multi-shop

Lastige branding

Als je een grote webwinkel hebt, is het eenvoudig te bepalen aan welke merknaam je moet werken. Bij een multi-store ligt dat echter wat anders. Iedere shop heeft namelijk zijn eigen ‘merknaam’ en het is natuurlijk erg kostbaar om van alle shops binnen de installatie een sterk merk te maken. Eigenlijk dient er boven de multistore dus één merknaam te staan, zoals bij Coolblue het geval is. Het probleem is vervolgens weer om duidelijk te maken dat alle niche-webshops onder die naam vallen, iets wat Coolblue ook erg lastig vond en waar ze flink in hebben geïnvesteerd.

Middelen verspreiden over shops

Een ander nadeel is dat je je middelen zult moeten verspreiden over de verschillende webwinkels. Dit klinkt niet alsof het een probleem is, maar het is wel degelijk erg lastig. Hoe bepaal je bijvoorbeeld welke shop meer aandacht nodig heeft en welke juist niet? De meeste mensen zijn geneigd om de focus te leggen op de meest succesvolle webwinkel. Het gevaar is dat er dan te weinig marketingbudget en personeel wordt toegewezen aan de minder succesvolle shops. Daardoor krijgen die webwinkels amper een kans om net zo succesvol te worden, wat natuurlijk erg jammer is.

Niet eenvoudig om autoriteit te creëren

Google hecht tegenwoordig steeds meer waarde aan autoriteit. Als je website een ware autoriteit is in zijn branche, dan zal Google eerder geneigd zijn deze hoog naar voren te laten komen in de zoekresultaten. Wanneer je één grote webshop hebt, is het mogelijk om dit te realiseren. Een webwinkel als Bol.com heeft bijvoorbeeld een flinke autoriteit weten op te bouwen door telkens weer op een en dezelfde shop en merknaam te blijven focussen. Voor shops binnen een multishop installatie is dit echter veel lastiger. Dan dient iedere webwinkel immers individueel autoriteit op te bouwen, wat zoekmachine optimalisatie nog tijdrovender maakt dan normaal.

Geen gedeelde winkelwagen

Gedeelde winkelwagenEen groot nadeel van een multistore installatie is dat Magento geen gedeelde winkelwagen ondersteunt. Wanneer je meerdere shops hebt en dat ook duidelijk maakt op de verschillende webwinkels, is de kans aanwezig dat bezoekers van de ene naar de andere webshop gaan. Het probleem is dat hun winkelwagen dan niet in stand wordt gehouden. Als een bezoeker in shop 1 een product in zijn winkelwagen gooit en vervolgens naar shop 2 gaat, dan krijgt hij in shop 2 dus weer gewoon een lege winkelwagen te zien.

r

Update 25 september 2017

Jaren geleden was een gedeelde winkelwagen niet zomaar te realiseren. Inmiddels wordt dat echter al een hele tijd gewoon ondersteund. In principe vervalt dit nadeel van een Magento multi-store dus.

Interesse in een Magento multi-shop?

Benieuwd naar de mogelijkheden met een Magento multi-store?