1. Het Google algoritme is geheim

Google gebruikt een complex zoekalgoritme om de zoekresultaten te ordenen. Dat talloze factoren een rol spelen in dat algoritme van Google is wel bekend. Een aantal van deze factoren kan men bijvoorbeeld zelfs uit Google’s richtlijnen voor webmasters halen. De exacte werking van het zoekalgoritme is echter geheim. Zo is het niet bekend hoe zwaar de verschillende factoren precies meewegen. Sterker nog, de opvattingen daarover lopen nogal uiteen. Een SEO certificaat dat wordt uitgegeven door een andere partij dan Google is daarom nogal subjectief. En je raadt het al, Google kent zelf enkel voor Google Analytics en Google Ads een certificering, maar toch echt geen voor SEO.

Hoewel veel bedrijven trots aangeven in het bezit te zijn van een SEO certificaat, raad ik je aan daar niet al te veel waarde aan te hechten.

Joep Bogaers Eigenaar

2. Het zoekalgoritme verandert continu

Het Google algoritme verandert voortdurend. Vaak gaat het om kleine aanpassingen, maar zo nu en dan komt de zoekmachine ook met een grote update. Bekijk deze Google Algorithm Change History bijvoorbeeld maar eens om een idee te krijgen van de meest ingrijpende updates. Als iemand een paar jaar geleden een SEO certificaat heeft ontvangen, kan er sindsdien dusdanig veel veranderd zijn dat zijn of haar kennis vandaag de dag niet meer up-to-date is. Nog een reden dus waarom een SEO certificaat niet zo veel zegt.

3. Rome is ook niet op één dag gebouwd

Zoals het welbekende spreekwoord ‘Rome is ook niet op één dag gebouwd’ al zegt, heeft alles tijd nodig. Dat geldt ook voor het opdoen van kennis en ervaring op het gebied van SEO.  Een SEO training van een dag is naar mijn mening dan ook niet voldoende om iemand met een SEO certificaat of zelfs de stempel ‘SEO specialist’ of ‘SEO expert’ weer naar huis te sturen. Veel meer dan de basis kan immers niet worden behandeld en voor praktijkoefeningen is al helemaal geen tijd. Bij SEO is het echter juist zeer belangrijk om de theorie in de praktijk succesvol te kunnen toepassen.

Hecht dus weinig waarde aan ‘SEO certificaten’

Hoewel veel bedrijven trots aangeven in het bezit te zijn van een SEO certificaat, raad ik je aan daar niet al te veel waarde aan te hechten. Referenties en in het verleden behaalde resultaten zijn voorbeelden van zaken die een veel beter beeld geven van de kwaliteiten van een SEO bedrijf.

Efficiënter aan de
slag met SEO?

Neem contact op om sneller én meer stappen te zetten met SEO.