Je hebt een website laten maken, hartstikke mooi natuurlijk! Maar wellicht ook hartstikke kostbaar. Die investering wil je uiteraard zo snel mogelijk gaan terugverdienen. En daar zijn websitebezoekers voor nodig. Zij moeten immers voor de bestellingen of offerteaanvragen gaan zorgen. Maar hoe zit het met de bezoekersaantallen van je website? Wordt je site überhaupt bezocht? Hoeveel bezoekers heb je eigenlijk ‘nodig’ voor een bestelling of offerteaanvraag? Om te bepalen in hoeverre je site rendement oplevert, is het belangrijk om dergelijke vragen te kunnen beantwoorden. Daarom zul je het aantal bezoekers van je website moeten gaan achterhalen. Maar hoe? In dit artikel laat ik zien dat dit gelukkig erg eenvoudig is.

Aantal bezoekers website meten

Er zijn diverse tools die kunnen meten hoeveel bezoekers je website heeft. De bekendste daarvan is toch wel Google Analytics. Een groot voordeel is dat die tool gratis is, maar tegelijkertijd erg veel mogelijkheden biedt. Bovendien is Analytics eenvoudig te koppelen aan andere Google-producten, zoals Search Console en Google Ads. Op die manier is er extra data weer te geven in de rapporten van Analytics, zodat je een groot deel van alle website statistieken kunt centraliseren. Daarom adviseren we over het algemeen Analytics als tool om je websitebezoekers te meten.

Websitebezoekers meten met Analytics

Gelukkig is het erg eenvoudig om Analytics te installeren. Er zijn namelijk slechts 3 stappen die je daarvoor hoeft te doorlopen. Hierna staat de basis en kun je onder andere de bezoekersaantallen van je website achterhalen.

1. Aanmelden met Google-account

Ga naar de website van Google Analytics en log in met je Google-account. Vervolgens zul je de onderstaande pagina te zien krijgen, waar je op ‘Aanmelden’ klikt.

Aanmelden Google-account

Stap 1 – Aanmelden met Google-account

 

2. Nieuw account aanmaken

In het volgende venster selecteer je ‘Website’ en vul je de gevraagde gegevens in. Per veld zal ik aangeven wat belangrijk is om in je achterhoofd te houden:

  • Accountnaam: vul de algemene naam voor je nieuwe Analytics-account in. Je bedrijfsnaam is hiervoor over het algemeen de beste keuze.
  • Websitenaam: vul de naam van je website in. Zeker als je bedrijf meerdere websites heeft, is dit veld handig voor het houden van overzicht.
  • URL van website: selecteer de juiste variant van http:// of https:// en vul de juiste variant van www.jedomeinnaam.extensie of jedomeinnaam.extensie in.
  • Branchecategorie: selecteer eventueel de branche waarbinnen je website opereert.
  • Tijdzone voor rapportage: selecteer de tijdzone van het land waarop je website is gericht. Dit is belangrijk om verschillen tussen rapportages te voorkomen.
  • Instellingen voor gegevens delen: vink de velden bij voorkeur allemaal uit, zeker als je van plan bent om Google Analytics privacyvriendelijk in te stellen.

Heb je alles ingevuld? Klik dan op ‘Tracking-ID ophalen’ en accepteer de servicevoorwaarden.

Google Analytics account aanmaken

Stap 2 – Nieuw Analytics-account aanmaken

 

3. Trackingcodefragment toevoegen

Na deze 2 stappen kom je terecht op een pagina met onder andere je zogenaamde ‘Tracking-ID’ en het onderstaande trackingcodefragment. Voeg dat codefragment – met daarin je Tracking-ID – toe aan iedere pagina waarop je websitebezoekers wilt meten. Dat kan door het betreffende fragment direct in de code te plakken of door simpelweg de Tracking-ID binnen je CMS in te vullen. Heb je een WordPress site, dan kun je daarvoor bijvoorbeeld de plugin ‘Google Analytics for WordPress by MonsterInsights’ gebruiken.

<!– Global Site Tag (gtag.js) – Google Analytics –>
<script async src=”https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=JE_TRACKING_ID”></script>
<script>
window.dataLayer = window.dataLayer || [];
function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
gtag(‘js’, new Date());
gtag(‘config’, ‘JE_TRACKING_ID’);
</script>

Bezoek website meten, en meer…

Heb je de 3 stappen doorlopen? Gefeliciteerd, vanaf nu worden de bezoekers van je website gemeten! En dat is nog niet alles. Wanneer je Google Analytics hebt geïnstalleerd, kun je immers veel meer dan alleen het aantal bezoekers van je website achterhalen. Je kunt zien waar ze vandaan komen, welke pagina’s ze bezoeken, hoe ze op je site terechtkomen en ga zo maar door. Bovendien is het mogelijk om aanvullende zaken vast te leggen. Zo kun je bijvoorbeeld doelen instellen om conversies te meten. Ideaal om het conversiepercentage te berekenen en je conversie te verhogen!

Hulp nodig bij meten websitebezoekers?

Moeite met het meten van websitebezoekers in Google Analytics?