Wat is Google Ads fraude?

Er zijn verschillende manieren om te betalen voor een advertentie. Eén van die manieren is Pay Per Click (PPC). Daarbij betaal je een bedrag voor iedere keer dat iemand op jouw advertentie klikt. Oftewel, hoe meer kliks op je advertentie, hoe meer kosten je maakt. Het is dus wel belangrijk dat die kliks afkomstig zijn van echte personen met een bepaalde (koop)intentie of interesse. Alleen dan zul je immers ook daadwerkelijk resultaat boeken. Bij klikfraude is het echter zo dat er bewust – vaak geautomatiseerd – op een advertentie wordt geklikt, met de intentie om jou op kosten te jagen. Klikbots zijn de bekendste manier van dit soort Google Ads fraude. Vaak zijn dat malware programmaatjes die op computers worden geplaatst en die op de achtergrond meerdere malen op advertenties klikken. Uiteraard zonder dat iemand daarvan op de hoogte is, maar terwijl die klikken wel echt lijken. Kortom: fraude via Google Ads is het bewust en/of geautomatiseerd klikken op advertenties om zo onnodige kosten te veroorzaken.

Brengen we de cijfers met elkaar in verband, dan gaat het alleen in Nederland dus al om honderden miljoenen euro’s die verdampen door klikfraude!

Joep Bogaers Eigenaar

Verschillende soorten klikfraude

Naast klikbots zijn er nog veel meer soorten klikfraude. We zullen dan ook een aantal van de meest voorkomende vormen van klikfraude toelichten.

Clickfarms

Clickfarms zijn bedrijven met werknemers die getraind worden om continu op advertenties in bijvoorbeeld Google te klikken. Deze bedrijven hanteren complete strategieën en technieken, zodat het lijkt alsof elke klik van een andere persoon of computer komt. Dit is een extreme vorm van klikfraude waarmee je advertentiekosten hoog kunnen oplopen. En dat terwijl de ‘klikkers’ dus totaal geen interesse zullen hebben in jouw product of dienst.

Concurrenten

Je zult het niet direct van ze verwachten, en we zeggen zeker niet dát ze het doen, maar je concurrenten kunnen ook een vorm van klikfraude zijn. In dit geval komt de fraude voornamelijk voor via Google Ads en binnen concurrerende branches met een hoge klikprijs (CPC). Wanneer concurrenten bewust en zonder koopintentie op jouw advertenties klikken, zal jouw advertentiebudget namelijk sneller op zijn. Hierdoor worden jouw advertenties na verloop van tijd niet meer getoond, wat natuurlijk gunstig is voor jouw concurrent(en). Daar komt bij dat de CPC zal dalen, omdat er dan simpelweg minder adverteerders meebieden. Minder last van concurrentie én lagere prijzen dus.

Pixelstuffing

Pixelstuffing is niet zozeer klikfraude binnen bijvoorbeeld zoekmachines, maar meer op een website zelf. Bij pixelstuffing wordt er namelijk een advertentie geplaatst op een website in een blokje van 1 x 1 pixel. Die ene pixel is niet zichtbaar voor bezoekers, maar toch betaalt de adverteerder voor deze ‘advertentieruimte’. De advertentie is immers wel geplaatst, maar er kan vanwege het vrijwel onzichtbare formaat eigenlijk niet op worden geklikt. Wel degelijk een vorm van advertentiefraude als je het ons vraagt.

Eigenaar Joep (blauw patroon)
Aangenaam 👋 Ik ben Joep

Wil jij ook 
geld besparen?

Neem contact op om samen met ons de mogelijkheden te bespreken om klikfraude de baas te zijn.

Ik help je graag, dus waarom niet?

Wat kun je doen tegen klikfraude?

Zonder speciale software kun je zelf eigenlijk niets doen tegen klikfraude. Klikfraude is namelijk complexe materie waar wij als mensen niet tegen gewapend zijn. We kunnen dit dus ook niet met menselijke handelingen oplossen. Toch biedt Kwalitiv sinds kort de mogelijkheid om Google Ads fraude softwarematig te voorkomen. Zo kun je veel besparen op jouw huidige Google Ads uitgaven. Wil jij ook stoppen met onnodig geld betalen voor irrelevante kliks? Klik dan op de onderstaande button en neem contact op met een van onze SEA specialisten!

Nog wat feitjes over klikfraude

De laatste jaren is er veel onderzoek gedaan naar klikfraude. Deze onderzoeken hadden voornamelijk te maken met de Amerikaanse markt, maar onlangs zijn er ook studies gedaan naar de impact van klikfraude op de Nederlandse markt.

Volgens een studie van IAB Nederland besteedden Nederlandse bedrijven in 2020 ongeveer 35% van hun marketingbudget een advertenties. Dat komt neer op zo’n €1,5 miljard. Uit een andere studie is gebleken dat in het eerste kwartaal van 2021 zo’n 21% van alle klikken op advertenties te koppelen was aan klikfraude. Een recente analyse van Semrush leert ons dat die frauduleuze klikken voornamelijk afkomstig zijn uit India, Rusland en Amerika. Dit zijn tevens landen waar veel clickfarms gevestigd zijn. Brengen we de cijfers met elkaar in verband, dan gaat het alleen in Nederland dus al om honderden miljoenen euro’s die verdampen door klikfraude!

IAB Nederland heeft overigens nog een aanvullend onderzoek gedaan naar klikfraude en de bewustheid daarvan. Uit dat onderzoek is gebleken dat 84% van de Nederlandse adverteerders zich bewust is van klikfraude. Van die 84% heeft 38% aangegeven in de toekomst actief maatregelen te nemen tegen klikfraude. Doe jij ook mee?

Voorkom fraude met Google Ads en bespaar!

Begrijpelijk dat je na het lezen van deze blog vol vragen zit en benieuwd bent wat het voorkomen van klikfraude jou precies kan opleveren. Uiteraard helpen we jou graag verder met dit vraagstuk. Wil je eerst nog even verder lezen? Bekijk dan de klantcase van Witgoed Service C.C. om een beter beeld te krijgen van de software waarmee wij actie ondernemen tegen Google Ads fraude. In een periode van één maand bespaarde deze klant maar liefst €850,- advertentiebudget! Zo zie je maar weer wat klikfraude voor financiële schade kan aanrichten, maar dus ook wat de software die wij inzetten jou kan besparen. Wil je dit gewoon eens vrijblijvend proberen? 

Ook klikfraude voorkomen?

Wij leggen je graag meer uit over het bestrijden van klikfraude en welke software wij hiervoor inzetten. Je hoeft alleen maar een berichtje te versturen.