In 2017 is Google vanuit de Europese Commissie beschuldigd van machtsmisbruik. Ze lieten namelijk maar enkele webshops adverteren op de zoekresultatenpagina. Hierdoor ontnam Google vergelijkingssites de mogelijkheid om op een eerlijke wijze te concurreren. Door de uitspraak van de Europese Commissie is Google een oplossing gaan zoeken. Uiteindelijk is Google voor Shopping met het CSS partner systeem gekomen.

Google CSS partner staat voor Google Comparison Shopping Service partner, wat eigenlijk gewoon een vergelijkingssite inhoudt. Een Google CSS partner vergelijkt prijzen van verschillende webshops met als doel bezoekers uiteindelijk door te sturen naar de gewenste webshop.

Hoe zie je binnen Shopping de CSS terug?

CSS partner voorbeeldenWat betreft de weergave is er maar weinig verschil te zien binnen het Google Shopping overzicht. Waar voorheen Van Google stond, staat nu Van [Naam Google CSS partner]. Wanneer de bezoeker op de advertentie klikt komen ze in beide gevallen ‘gewoon’ terecht bij de desbetreffende webshop. Er zit naast de weergave ook een klein verschil in de werking van het onderste stuk. Wanneer de bezoeker op Van Google klikt, komt hij of zij in de Google Shopping tab terecht. Als diezelfde bezoeker echter op Van [Naam Google CSS partner] klikt, wordt deze doorgestuurd naar de vergelijkingssite van de betreffende CSS partner.

Wat is het voordeel van een Google CSS partner?

We hebben het nu enkel en alleen nog gehad over het zichtbare verschil voor de consument. Toch zit er voor jou als bedrijf ook een groot voordeel verbonden aan het gebruik van een Google Comparison Shopping Service partner.

De beschuldiging van machtsmisbruik van Google kwam onder andere voort uit het feit dat de zoekmachine 20% marge op de klikprijs inhield. Dit betekent dat wanneer jouw maximale CPC op €1 staat er maximaal €0,80 ook daadwerkelijk wordt meegenomen in de veilingen. Als je voor je Google Shopping campagne gebruikmaakt van een CSS, krijg je die 20% marge echter min of meer als ‘korting’. Concreet houdt dit in dat er – bij hetzelfde bod – dus wél €1 in plaats van €0,80 wordt meegenomen in de veilingen. Dit vertaalt zich uiteindelijk dus in twee opties:

  1. Je trekt meer bezoekers aan tegen dezelfde kosten
  2. Je trekt hetzelfde aantal bezoekers aan tegen lagere kosten

Welke Google Shopping CSS partner?

Er zijn verschillende Google CSS partners op de markt, waardoor het soms lastig kan zijn om de juiste te kiezen. Zeker omdat hun proposities nog veel op elkaar lijken ook. Er zijn eigenlijk twee belangrijke factoren bij het kiezen van de meest geschikte CSS partner: vertrouwen en transparantie. Zorg ervoor dat je een goed inzicht hebt in hoe je account gekoppeld wordt en wat er precies met je data gedaan wordt. Een ander belangrijk onderdeel om naar te kijken is het kostenplaatje. Wat is het verdienmodel van de Google CSS partner en worden er bijvoorbeeld ook kosten in rekening gebracht voor klikken vanuit hun vergelijkingssite?

Kwalitiv heeft vanzelfsprekend al een uitgebreid vooronderzoek gedaan. Daaruit is een samenwerking met een betrouwbare én betaalbare Google CSS premium partner ontstaan. Zo kun je erop rekenen dat het overstapproces soepel verloopt en dat je niet ineens te maken krijgt met onverwachte kosten of vervelende kleine lettertjes. Wel zo handig natuurlijk, want als adverteerder wil je het grote plaatje niet uit het oog verliezen door allerlei vervelende bijkomstigheden.

Een SEA bureau is veel bezig met onder andere slim bieden, doeltreffende strategieën bepalen en campagnes beheren en optimaliseren. Daarnaast is het opzetten en configureren van tools zoals een Google Ads CSS ook iets dat regelmatig terugkomt. Om die reden kan een bureau je ontzorgen bij de koppeling van jouw Merchant Center omgeving aan een CSS Merchant Center. Dat scheelt jou veel tijd en moeite, waardoor je gemakkelijk en snel kunt beginnen met besparen!

Overstappen naar een Google CSS partner?

Wil je ook meer resultaat of minder kosten dankzij een CSS partner?