Iedereen droomt ervan om zijn of haar website op de eerste positie te zien verschijnen in Google, omdat dit dé plek is waar een groot deel van de doelgroep zich bevindt. Echter, doordat het algoritme van deze zoekmachine zich blijft ontwikkelen, wordt het voor websites steeds ingewikkelder om hierop in te spelen. Wanneer weet je of jij, ten opzichte van jouw concurrenten, op de goede weg zit? Dit zie je uiteraard terug in de Google zoekresultaten. Bovendien krijg je ook een goede indicatie vanuit de MozBar. In deze blog leg ik uit wat de MozBar precies inhoudt en hoe je deze tool kunt gebruiken om jouw website met die van je concurrenten te vergelijken.
Huidige positie in kaart brengen
Voordat je je posities gaat verbeteren, is het belangrijk om inzicht te krijgen in de huidige positie van jouw website én die van je concurrenten. Hoewel je natuurlijk diverse zoekwoorden kunt googlen, zijn hier ook hulpmiddelen voor beschikbaar. Eén van de SEO tools die snel inzicht geeft in de (verwachte) positie van een site is de MozBar. De MozBar wordt dan ook dagelijks door Kwalitiv gebruikt tijdens SEO-werkzaamheden.
MozBar: Domain & Page Authority
De MozBar is een handig hulpmiddel dat aan de hand van verschillende indicatoren inzicht geeft in de verwachte positie van een website. De Domain Authority (DA) en Page Authority (PA) zijn voorbeelden van deze zogenaamde ‘link metrics’ van Moz. De DA en PA geven de autoriteit van een website aan, waaruit je kunt afleiden hoe hoog deze naar verwachting scoort in de zoekresultaten. DA geeft een score weer die kan variëren van 1 tot 100, waarbij hogere scores overeenkomen met hogere posities van een website (als geheel). PA geeft hetzelfde weer, maar dan van een specifieke pagina. De DA en PA van een site die je via de MozBar verkrijgt, kun je in die zin dus gebruiken als maatstaf voor de verwachte posities.
Kwaliteit en kwantiteit van inkomende links
De DA en PA scores worden berekend aan de hand van verschillende factoren, waaronder het totale aantal links. Hieruit wordt duidelijk welke content de meeste links verkrijgt, zodat achterhaald kan worden of deze content aantrekkelijk is voor de lezer. Bovendien wordt de kwaliteit van deze links meegenomen in de uiteindelijke score, waarbij Moz onder andere kijkt van welke domeinnamen en IP-adressen ze afkomstig zijn en hoe het complete linkprofiel is opgebouwd. Wanneer je linkprofiel bijvoorbeeld voor een groot deel bestaat uit linkjes vanuit eenzelfde IP-adres, is dat niet bevorderlijk voor jouw online positie. Het algoritme van Google is immers slim genoeg om dan te beseffen dat dit kan gaan om websites van dezelfde eigenaar. Dat komt onnatuurlijk en eenzijdig over, terwijl een gevarieerd en kwalitatief sterk linkprofiel juist zo belangrijk is. Kortom: een linkprofiel dat enkel gericht is op kwantiteit is dus niet langer voldoende! Een groot backlink pakket afnemen is dan ook niet de oplossing, zoals je al hebt kunnen teruglezen in onze blog over wat linkbuilding is.
Structuur van en content op een website
Naast de kwantiteit en kwaliteit van inkomende links, worden de structuur van de website én unieke en relevante content meegenomen in het eindoordeel. Google streeft namelijk naar een kwalitatief en relevant website-aanbod.
Het is nu dus niet alleen duidelijk hoe je jouw eigen score kan monitoren via de MozBar, maar ook wat meespeelt om een zo goed mogelijke score te behalen. Let wel: de DA en PA score zijn geen afspiegeling van je daadwerkelijke positie, maar hebben slechts een voorspellende waarde!
Autoriteit scores verhogen door een linkbuilding strategie
Wanneer je jouw autoriteit wilt vergroten om zo je positie in Google te verhogen en meer bezoekers naar je website te trekken, kun je het heft in eigen hand nemen en zelf een kwalitatief linkprofiel creëren. Namelijk door met linkbuilding aan de slag te gaan. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, stijgt jouw website niet evenveel in waarde door ieder linkje dat je verkrijgt. Tijdens het linkbuilden kun je met behulp van de MozBar echter een kwalitatief linkprofiel nastreven door de autoriteit scores als maatstaf te gebruiken. Bij bijvoorbeeld het vergelijken van websites en het aanschrijven van mogelijk nieuwe linkpartners komt zo’n maatstaf immers goed van pas.
Kortom: houd de autoriteit scores van Moz in de gaten tijdens het uitvoeren van je linkbuilding strategie om zo een hoogwaardig linkprofiel te realiseren. Hierdoor kun je stapje voor stapje een hogere positie bemachtigen binnen Google en zullen je bezoekersaantallen ‘vanzelf’ stijgen. Let wel: hogere autoriteit scores behalen is geen einddoel an sich! Het blijft uiteraard gaan om de positie binnen zoekmachines als Google en dus niet om een hoge DA en/of PA.
Hoogwaardig linkprofiel opbouwen?
Wil je een kwalitatief linkprofiel realiseren en kun je daar wel hulp bij gebruiken?
Het is zeker belangrijk om de huidige positie van een website in kaart te brengen. Hierdoor kun je je site meer bekendheid geven op websites die een betere Moz PA/DA hebben.