Huidige positie in kaart brengen

Voordat je je posities gaat verbeteren, is het belangrijk om inzicht te krijgen in de huidige positie van jouw website én die van je concurrenten. Hoewel je natuurlijk diverse zoekwoorden kunt googlen, zijn hier ook hulpmiddelen voor beschikbaar. Eén van de SEO tools die snel inzicht geeft in de (verwachte) positie van een site is de MozBar. De MozBar wordt dan ook dagelijks door Kwalitiv gebruikt tijdens SEO-werkzaamheden.

Voordat je je posities gaat verbeteren, is het belangrijk om inzicht te krijgen in de huidige positie van jouw website én die van je concurrenten.

Joep Bogaers Eigenaar

MozBar: Domain & Page Authority

De MozBar is een handig hulpmiddel dat aan de hand van verschillende indicatoren inzicht geeft in de verwachte positie van een website. De Domain Authority (DA) en Page Authority (PA) zijn voorbeelden van deze zogenaamde ‘link metrics’ van Moz. De DA en PA geven de autoriteit van een website aan, waaruit je kunt afleiden hoe hoog deze naar verwachting scoort in de zoekresultaten. DA geeft een score weer die kan variëren van 1 tot 100, waarbij hogere scores overeenkomen met hogere posities van een website (als geheel). PA geeft hetzelfde weer, maar dan van een specifieke pagina. De DA en PA van een site die je via de MozBar verkrijgt, kun je in die zin dus gebruiken als maatstaf voor de verwachte posities.

Kwaliteit en kwantiteit van inkomende links

De DA en PA scores worden berekend aan de hand van verschillende factoren, waaronder het totale aantal links. Hieruit wordt duidelijk welke content de meeste links verkrijgt, zodat achterhaald kan worden of deze content aantrekkelijk is voor de lezer. Bovendien wordt de kwaliteit van deze links meegenomen in de uiteindelijke score, waarbij Moz onder andere kijkt van welke domeinnamen en IP-adressen ze afkomstig zijn en hoe het complete  linkprofiel is opgebouwd. Wanneer je linkprofiel bijvoorbeeld voor een groot deel bestaat uit linkjes vanuit eenzelfde IP-adres, is dat niet bevorderlijk voor jouw online positie. Het algoritme van Google is immers slim genoeg om dan te beseffen dat dit kan gaan om websites van dezelfde eigenaar. Dat komt onnatuurlijk en eenzijdig over, terwijl een gevarieerd en kwalitatief sterk linkprofiel juist zo belangrijk is. Kortom: een linkprofiel dat enkel gericht is op kwantiteit is dus niet langer voldoende! Een groot backlink pakket afnemen is dan ook niet de oplossing, zoals je al hebt kunnen teruglezen in onze blog over wat linkbuilding is.

Structuur van en content op een website

Naast de kwantiteit en kwaliteit van inkomende links, worden de structuur van de website én unieke en relevante content meegenomen in het eindoordeel. Google streeft namelijk naar een kwalitatief en relevant website-aanbod.

Het is nu dus niet alleen duidelijk hoe je jouw eigen score kan monitoren via de MozBar, maar ook wat meespeelt om een zo goed mogelijke score te behalen. Let wel: de DA en PA score zijn geen afspiegeling van je daadwerkelijke positie, maar hebben slechts een voorspellende waarde!

Eigenaar Joep (blauw patroon)
Aangenaam 👋 Ik ben Joep

Efficiënter aan de slag 
met SEO?

Neem contact op om de posities van jouw website in de zoekmachines te verhogen. 

Ik help je graag, dus waarom niet?

Autoriteit scores verhogen door een linkbuilding strategie

Wanneer je jouw autoriteit wilt vergroten om zo je positie in Google te verhogen en meer bezoekers naar je website te trekken, kun je het heft in eigen hand nemen en zelf een kwalitatief linkprofiel creëren. Namelijk door met linkbuilding aan de slag te gaan. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, stijgt jouw website niet evenveel in waarde door ieder linkje dat je verkrijgt. Tijdens het linkbuilden kun je met behulp van de MozBar echter een kwalitatief linkprofiel nastreven door de autoriteit scores als maatstaf te gebruiken. Bij bijvoorbeeld het vergelijken van websites en het aanschrijven van mogelijk nieuwe linkpartners komt zo’n maatstaf immers goed van pas.

Kortom: houd de autoriteit scores van Moz in de gaten tijdens het uitvoeren van je linkbuilding strategie om zo een hoogwaardig linkprofiel te realiseren. Hierdoor kun je stapje voor stapje een hogere positie bemachtigen binnen Google en zullen je bezoekersaantallen ‘vanzelf’ stijgen. Let wel: hogere autoriteit scores behalen is geen einddoel an sich! Het blijft uiteraard gaan om de positie binnen zoekmachines als Google en dus niet om een hoge DA en/of PA.

Daag jij ons uit?

Wij denken graag met je mee over de juiste SEO strategie om de positie van je website te verhogen. Je hoeft alleen maar een berichtje te versturen.