Er zijn enorm veel SEO tools op de markt die je kunnen helpen om hoger te scoren in Google. Zo veel dat je door de bomen het bos wellicht niet meer ziet. Bovendien hebben blogs elders op het internet het vaak over de 18, 21 of zelfs 45 beste SEO tools. Dat maakt het er niet makkelijker op natuurlijk. Zulke aantallen zijn echter niet vreemd. Er is immers voor vrijwel alles wel een SEO tool beschikbaar, waardoor een top 3 bijvoorbeeld erg lastig wordt. Om toch tot een ‘beknopt’ overzicht te komen, heb ik me daarom beperkt tot die SEO tools die we binnen Kwalitiv dagelijks gebruiken.

SEO software

1. SEO PowerSuite (betaald)

Hoewel veel tools ‘web-based’ zijn en dus vanuit een internetbrowser werken, is er ook SEO software die op je computer geïnstalleerd moet worden. Mijn favoriete software is dan toch wel de SEO PowerSuite. Daar waar veel SEO tools zich beperken tot een specifiek onderdeel, kunnen we de SEO PowerSuite met recht alles in één SEO software noemen. Dit betekent dat je in principe geen aanvullende tools nodig hebt. Het pakket bevat namelijk echt álles, van een zoekwoorden tool tot een linkbuilding tool tot een website optimalisatie tool. Concreet bestaat de SEO PowerSuite uit 4 programma’s waarop ik hieronder kort inga.

Rank Tracker

Rank Tracker is een tool voor zoekwoordenonderzoek en het bijhouden van je posities. Het unieke is dat je op verschillende manieren zoekwoorden kunt ontdekken. Niet alleen via de welbekende Google Ads Zoekwoordplanner dus, maar ook via diverse andere bronnen. Denk daarbij aan je huidige zoekwoord data in Google Search Console en Analytics, aan gerelateerde zoekopdrachten en vragen, en aan suggesties vanuit de automatisch aanvullen functionaliteit die de meeste grote zoekmachines hebben. Het is zelfs mogelijk om met één druk op de knop de zoekwoorden waarop je al gevonden wordt in kaart te brengen. Zodra het uitgebreide zoekwoordenonderzoek is afgerond en de interessantste zoekwoorden geselecteerd zijn, kunnen de posities op die woorden gemeten worden. En niet zomaar. Dat kan in vele zoekmachines, in vrijwel alle landen en voor iedere locatie. Bovendien kan dat zo vaak als je wilt en kun je bijvoorbeeld de gehele zoekresultaten historie bijhouden. Kortom: een geweldige zoekwoorden tool die we graag gebruiken bij Kwalitiv!

WebSite Auditor

WebSite Auditor is een SEO optimalisatie tool die je website scant en analyseert. Daarbij kun je interne én externe bronnen meenemen, en je site specifiek als een van de grote zoekmachines laten ‘crawlen’. Zo interpreteer je hem zoals bijvoorbeeld Google en kom je dus ook dezelfde pagina’s tegen (of juist niet). Zodra de tool een volledige SEO scan heeft gedaan, krijg je alle technische fouten en waarschuwingen voorgeschoteld. De SEO tool presenteert deze puntsgewijs en zeer concreet, zodat je weet hoe en waarom die (potentiële) problemen opgelost moeten worden. Daarnaast neemt deze tool de on-page SEO onder de loep om vervolgens advies te geven bij de content-optimalisatie. Daar ben ik over het algemeen geen groot fan van, omdat dergelijke adviezen de ‘menselijke factor’ missen en gebaseerd zijn op bepaalde aannames. Bij content is het echter juist zo belangrijk om te streven naar een prettig leesbare tekst met goede inhoud, waar je in mijn ogen nu eenmaal zelf beter over kunt oordelen dan een tool. Dat doet overigens niets af aan de kwaliteit van deze specifieke SEO tool, omdat dit voor vrijwel alle tools geldt. Voor wat betreft de content vertrouw ik meestal dus niet blindelings op tools (lees ook mijn blog over de Yoast SEO WordPress plugin), maar veel technische fouten of verbeterpunten zijn handmatig simpelweg amper op te sporen. En daar is dit stukje SEO software ideaal voor!

SEO SpyGlass

Zoals ik in mijn linkbuilding tips al eerder aangaf, is het altijd interessant om het ‘linkprofiel’ van concurrenten onder de loep te nemen. De kans is immers groot dat hun links ook relevant zijn voor jou. SEO SpyGlass is een SEO tool die je daarbij helpt. De tool is namelijk in staat om van welke website dan ook de backlinks te ontdekken. Of dat er nu 10 of 100.000 zijn. SEO PowerSuite heeft hiervoor een enorm complete backlink index opgebouwd; naar eigen zeggen zelfs de grootste van het internet. Mocht dat nog niet genoeg zijn, dan kun je de lijst overigens verder aanvullen vanuit Google Analytics of Search Console. Van alle backlinks in de uiteindelijke lijst wordt bovendien heel veel data opgehaald. Denk daarbij niet alleen aan de locatie, ‘ankertekst’ en status, maar ook aan het risico of juist de kracht van iedere link. Op basis van die data is het vervolgens mogelijk om prachtige analyses te doen of jouw linkprofiel zeer concreet te vergelijken met dat van de concurrentie. Een erg waardevolle linkbuilding tool dus!

LinkAssistant

Door enkel ‘af te kijken’ bij concurrenten, wordt het lastig om hen te verslaan. Je zult juist net dat beetje extra moeten doen om de overwinning te behalen. Op welke websites wordt de concurrentie bijvoorbeeld niet vermeld? En wat voor links zijn nu echt lastig te kopiëren? Het is dus zaak om onderscheidende, unieke links te bemachtigen. LinkAssistant is een linkbuilding tool die je daarbij helpt. Je kunt met deze SEO tool namelijk op meer dan 10 manieren naar potentiële backlinks zoeken. Of je nu wilt gastbloggen, sites zoekt die je product of dienst willen reviewen of op zoek bent naar startpagina’s, het kan allemaal. Van de link mogelijkheden die hieruit volgen, kunnen vervolgens diverse statistieken worden opgehaald. Dat maakt het makkelijker om te bepalen welke websites daadwerkelijk interessant zijn. Die sites zijn overigens direct vanuit deze linkbuilding tool te benaderen. Weet je een link te verkrijgen, dan is het gemakkelijk om de status regelmatig te controleren. Hoewel dit alles heel positief klinkt, is onze ervaring dat deze SEO tool wat minder geschikt is voor de Nederlandse markt. Er komen immers voornamelijk internationale mogelijkheden uit naar voren. Omdat we ons bij Kwalitiv met name richten op Nederland, is dit dan ook de enige tool uit de SEO PowerSuite die we maar heel weinig gebruiken.

Google tools

Google zelf heeft ook een aantal ‘SEO tools‘. Vanwaar de aanhalingstekens? Omdat het niet stuk voor stuk typische SEO tools zijn, maar ze wel erg goed van pas komen bij zoekmachine optimalisatie. Te meer omdat Google de grootste zoekmachine is, waardoor haar inzichten, data en mogelijkheden heel waardevol zijn of relatief veel impact hebben. De Google tools die wij dagelijks gebruiken bij SEO, zal ik kort toelichten.

2. Google Search Console (gratis)

Van deze 3 Google tools kan Search Console het duidelijkst aangemerkt worden als SEO tool. Hij is namelijk specifiek gericht op Google Zoeken, en dan vooral hoe je site daarin presteert en zichtbaar is. Je kunt niet alleen de prestaties van je site bijhouden, maar krijgt bijvoorbeeld ook meldingen van waarschuwingen of fouten. Daarnaast is het eenvoudig om een sitemap door te geven of om snel losse URL’s te laten indexeren. Wat ten slotte ook heel waardevol is, is dat je ziet op welke zoekwoorden je scoort en hoeveel kliks die zoekopdrachten opleveren. Binnen Google Analytics is dit niet (meer) mogelijk, aangezien vrijwel alle zoekopdrachten daar aangeduid worden met ‘not provided’. Een hele mooie aanvulling op Analytics dus!

3. Google Analytics (gratis)

Met Google Analytics is het mogelijk om uitgebreide website statistieken te verzamelen. Nu klinkt dat waarschijnlijk niet direct als een typische SEO tool. De inzichten die je eruit kunt halen, zijn echter wel erg bruikbaar voor SEO. Hoeveel bezoekers komen er bijvoorbeeld via zoekmachines op je website terecht? Welke zoekmachines gebruiken zij voornamelijk? Op welke pagina’s ‘landen’ ze nu eigenlijk? Stuk voor stuk vragen die je met Google Analytics kunt beantwoorden. Koppel je Analytics tevens aan Search Console, dan heb je toegang tot nog meer waardevolle data. Zijn er bijvoorbeeld pagina’s die veel bezoekers opleveren, terwijl ze een lage CTR of gemiddelde positie hebben? Optimaliseer de metatags of content van die pagina’s en zie je bezoekersaantallen vanzelf toenemen!
Google SEO tool Mijn Bedrijf

4. Google Mijn Bedrijf (gratis)

Google Mijn Bedrijf maakt het mogelijk om een uitgebreide bedrijfsvermelding te verkrijgen. Die vermelding wordt boven of naast de reguliere zoekresultaten weergegeven, maar ook binnen Google Maps. Zoals ik in mijn lokale SEO tips al aangaf, kun je (be)zoekers op deze bedrijfsvermelding de nodige aanvullende informatie geven over je bedrijf. Denk daarbij aan openingstijden, aanbiedingen, contactmogelijkheden, reviews en foto’s. Dit alles zorgt ervoor dat je dankzij Google Mijn Bedrijf een stuk beter zichtbaar bent; hij neemt immers flink wat ruimte in. Zo val je goed op, wat vaak resulteert in meer bezoekers. Dat maakt deze SEO tool van Google natuurlijk erg interessant!

Browser extensies

Het is ook mogelijk om rechtstreeks binnen Chrome SEO tools te gebruiken. Er zijn namelijk vele browser extensies die hulp kunnen bieden bij het verbeteren van de vindbaarheid van je website. Het feit dat dergelijke tools rechtstreeks in de browser te gebruiken zijn, betekent dat je ze tijdens het browsen meestal met één druk op de knop kunt inschakelen. Zo kun je snel achterhalen wat de ‘autoriteit’ is van de pagina die je bezoekt, welke websites ernaar verwijzen of wat de titel en omschrijving ervan zijn. Op die manier krijg je direct inzicht in allerlei belangrijke SEO-factoren van een pagina. En dat van pagina’s van zowel je eigen website als die van concurrenten!

5. Check My Links (gratis)

De Check My Links extensie kan gebruikt worden als linkbuilding tool. Met één muisklik loopt deze extensie namelijk alle links op de huidige pagina na. Daarbij krijgen die links allemaal een kleurtje. Ongeldige links worden rood en kunnen mooie kansen bieden. Stel: je bezoekt een pagina waar een of meerdere van je concurrenten op vermeld worden. Nadat je de extensie hebt aangeklikt, valt het je op dat de link naar één van die concurrenten niet (meer) werkt. Dat is natuurlijk een goede reden om contact op te nemen met de webmaster. Daarbij kun je vragen of jouw link ook opgenomen kan worden of kun je zelfs proberen de ‘gebroken’ link te laten vervangen door een link naar jouw website. Jij helpt de webmaster met je bericht en dat vergroot zijn of haar bereidheid om jou te helpen. Super effectief linkbuilden dus!

Chrome SEO tool Check My Links

6. Redirect Path (gratis)

Redirect Path SEO tool ChromeHet lijkt misschien alsof je zonder omleidingen meestal ‘redirects’ genoemd op een pagina terechtkomt. Dat is echter niet altijd het geval. Hoewel je er weinig tot niets van merkt, wil je het aantal redirects beperkt houden. Om eventuele redirects in kaart te brengen, is de extensie Redirect Path een handige SEO tool die rechtstreeks binnen Chrome wordt gebruikt. Die geeft namelijk aan hoe je op een bepaalde pagina uit bent gekomen. Gebeurt dat via een of meerdere redirects, dan laat de extensie dit duidelijk zien en kun je hem aanklikken om het exacte ‘redirect pad’ te bekijken. Op die manier achterhaal je relatief eenvoudig of er overbodige redirects zijn. Datzelfde geldt overigens voor andere zaken die interessant kunnen zijn. Denk daarbij onder andere aan het ontdekken van ‘affiliate’ links en naamswijzigingen. Een simpele maar multifunctionele SEO tool dus!

7. Mangools (betaald)

Qua inhoud is Mangools deels te vergelijken met de SEO PowerSuite software. Zo zou je KWFinder, SERPChecker en SERPWatcher kunnen vergelijken met Rank Tracker en LinkMiner bijvoorbeeld met SEO SpyGlass. Wat Mangools echter onderscheidt van SEO PowerSuite en andere vergelijkbare SEO tools, is dat er een browser extensie van is. Door in je browser op het Mangools icoontje te klikken, heb je direct inzicht in de autoriteit, posities, backlinks, on-page factoren en nog veel meer van de specifieke pagina die je bezoekt. Daar waar je normaal gesproken meerdere SEO tools nodig hebt om al die informatie te verkrijgen, ligt dat voor Mangools helemaal anders. Met één druk op de knop kun je immers alle mogelijke SEO data van een pagina achterhalen en weergeven. Dat is natuurlijk enorm waardevol tijdens het browsen. Zo zie je niet alleen op welke zoekwoorden een concurrent met een bepaalde pagina scoort, maar ook aan welke links en on-page eigenschappen hij of zij dat waarschijnlijk te danken heeft. Dat maakt deze SEO tool voor Chrome ideaal om te ‘spieken’ bij je concurrenten!

8. MozBar (gratis)

Moz toolMoz is ondere andere bekend van zijn Domain Authority (DA) en Page Authority (PA). Dit zijn zogenaamde ‘link metrics’ die een beeld geven van de autoriteit van een website, en daarmee ook de verwachte posities van die website. Dat maakt deze waardes niet alleen interessant tijdens het linkbuilden, maar ook om globaal maar snel de ‘kracht’ van je concurrentie te bepalen. Je wilt echter meteen inzicht in de DA en PA; zonder dat je telkens losse URL’s moet invullen dus. Gelukkig is de MozBar daarvoor perfect. Naast de adresbalk in Chrome kun je dankzij deze SEO tool namelijk direct de autoriteit aflezen van de pagina die je bezoekt. Heel snel en efficiënt dus!

Eigen SEO tool

9. Linkbuilding management tool (betaald)

En last but not least: onze eigen linkbuilding management tool. Het is erg belangrijk om de resultaten van linkbuilding werkzaamheden goed in kaart te brengen én in de gaten te houden. Daarbij wil je niet alleen een overzicht van verkregen links opbouwen, maar zul je bijvoorbeeld ook willen controleren of die links nog actief zijn en wat de waarde ervan is. Bovendien is het prettig om eventuele afspraken duidelijk vast te leggen, zodat je daar altijd op kunt terugvallen. Omdat een dergelijke linkbuilding tool niet bleek te bestaan, hebben we deze laten ontwikkelen en vervolgens zelf doorontwikkeld. Intussen staat er een prachtige tool die veel mogelijkheden biedt en diverse processen automatiseert. Hierdoor is het hele linkbuilding proces voor ons een stuk efficiënter geworden!

Welke SEO tools mis jij in deze blog? Zijn dat tools die je dagelijks gebruikt? Ben je benieuwd naar onze eigen link management tool? Laat het gerust achter in de reacties hieronder, want wij staan altijd open voor ideeën, feedback en andere input!

Niet zelf met SEO tools aan de slag?

Wil of kun je dergelijke tools niet gebruiken en besteed je SEO liever uit?