Het wordt steeds uitdagender om de aandacht van de consument te trekken. Dagelijks worden we als consument namelijk aan honderden reclame-uitingen blootgesteld. Dus hoe kun je er als bedrijf nou voor zorgen dat jouw merk zich onderscheidt van de rest? Een manier om dit te doen, is het gebruiken van storytelling in je content marketing strategie. In dit blog wordt besproken waarom storytelling zo’n krachtige strategie is en hoe je het toepast op jouw content marketing.
Wat is storytelling?
Storytelling, als marketeer heb je de term vast al wel eens voorbij zien komen. Maar wat is storytelling nou precies? Storytelling is het gebruikmaken van verhalen om een merkverhaal te communiceren. Het wordt vaak ingezet binnen de contentstrategie. Denk hierbij aan het maken van video’s en het schrijven van teksten. Het uiteindelijke doel is het sterker overbrengen van jouw boodschap op jouw doelgroep. Tegenwoordig is storytelling eigenlijk niet meer weg te denken uit de content marketing strategie. Terecht ook, want het kan toegepast worden op bijna alle soorten content.
Storytelling is een content marketing strategie waar elk merk, bedrijf, product of dienst enorm van kan profiteren.
Joep Bogaers
De kracht van storytelling
Wat maakt storytelling nou zo’n effectieve strategie? Dit kan verklaard worden door het concept narratieve transportatie. Als narratieve transportatie plaatsvindt, gaan ontvangers helemaal op in de wereld van het verhaal. Dit zorgt ervoor dat ze de realiteit om zich heen vergeten en zich volledig focussen op het verhaal. Heb je storytelling goed aangepakt? Dan zouden de ontvangers zichzelf moeten gaan identificeren met de personages (en het merk) in het verhaal. Vervolgens ontwikkelen ze minder kritische gedachten, waardoor ze eerder geneigd zijn om overtuigd te worden.
Storytelling kan worden ingezet als effectieve marketingstrategie. Het kan mensen aantrekken en voorkomen dat ze weg scrollen, tappen of klikken. Verhalen zijn gemakkelijk te consumeren en te onthouden, omdat ze context bieden; juist dit helpt mensen om de hoofdboodschap te begrijpen. Verhalen helpen je te overtuigen op de volgende drie manieren:
- Verhalen roepen emoties op – Verhalen zorgen voor empathie en zullen ervoor zorgen dat jouw doelgroep zich identificeert met jouw merk of bedrijf.
- Verhalen verhogen de betrokkenheid – Met storytelling maak je de doelgroep onderdeel van jouw merkverhaal. Als je doelgroep zich betrokken voelt, zal zij jouw verhaal als persoonlijk ervaren en kun je een band opbouwen.
- Verhalen maken je merk herkenbaar – Welk probleem ervaart jouw doelgroep? Met storytelling kun je aansluiten op herkenbare situaties. Vervolgens kun je tonen dat je de doelgroep begrijpt. Dit zal ervoor zorgen dat je doelgroep meer vertrouwen krijgt in jouw merk.
Dit mag er in ieder geval niet ontbreken
in je merkverhaal
Storytelling kent specifieke patronen die keer op keer zullen terugkomen. Als content marketeer kun je profiteren van deze basisformule bij het vertellen van je merkverhaal. De klassieke verhaalstructuur zie je vast niet voor het eerst:
- Held – Om je doelgroep te engageren, heb je een held in je verhaal nodig. Je wilt dat je publiek zich verbonden voelt met die held en hem of haar aanmoedigt.
- Conflict – Net zo belangrijk: de held in je verhaal moet worden uitgedaagd om zijn of haar doelen na te streven.
- Oplossing – Maak je verhaal rond met een oplossing. Hier komt jouw merk in het spel! Laat zien welke oplossing jij biedt aan de held in het verhaal, oftewel jouw doelgroep.
Storytelling done right
Een bedrijf dat storytelling effectief toepast is Tony Chocolonely. Tony Chocolonely vertelt het verhaal van een man die zichzelf aangaf als chocoladecrimineel, omdat hij chocoladerepen kocht die door slaven gemaakt werden. Je zou Tony dus kunnen zien als held die de strijd aangaat tegen de ongelijkheid in de chocoladeketen. De oplossing? De chocolade van Tony Chocolonely, want die is slaafvrij. Niet alleen in onderstaand filmpje, maar ook op de volledige website van het merk staat de missie centraal: 100% slaafvrije chocolade. En welke consument wil zich nou niet identificeren met dit mooie verhaal?
Met storytelling jouw online vindbaarheid vergroten
Als je kernverhaal eenmaal staat, is het gemakkelijker om afgeleide content te creëren om je verhaal te ondersteunen. Verder kun je met storytelling ook je organische posities in Google verhogen en kan een goed verhaal zelfs viral gaan. Al met al, genoeg redenen om storytelling toe te passen op jouw online content.
Content verbinden met topic clusters
Verbind je content met elkaar door topic clusters te creëren. Een topic cluster is een groep onderling verbonden webpagina’s die meestal zijn opgebouwd op basis van een stuk content gefocust op een breed onderwerp dat vervolgens gekoppeld is aan verschillende gerelateerde maar specifiekere pagina’s. Zoekmachines zoals Google zijn er dol op. Dit kan dan ook wonderen doen voor je zoekresultaten.
Storytelling en SEO
Storytelling en Search Engine Optimization (SEO) versterken elkaar. Met een goed verhaal kun je de aandacht van bezoekers namelijk blijven vasthouden. En als bezoekers langer op jouw website blijven, is er vaak ook een hogere mate van interactie met je content. Dergelijke factoren zullen ervoor zorgen dat je beter rankt in Google.
Verhalen kunnen worden gedeeld
Een goed verhaal helpt je niet alleen om relaties met je doelgroep op te bouwen; het verhoogt ook de deelbaarheid van je content. Als jouw verhaal bepaalde emoties oproept, zijn consumenten namelijk eerder geneigd om de inhoud te delen. Dus kom maar op met die likes, shares en reposts van jouw content!
Ben je overtuigd van mijn verhaal?
Storytelling is een content marketing strategie waar elk merk, bedrijf, product of dienst enorm van kan profiteren. Mensen onthouden verhalen. Als je een verhaal neerzet dat emoties, betrokkenheid en herkenbaarheid oproept bij de ontvangers, zullen ze je niet snel vergeten!
Je verhaal vertellen met content marketing?
Wil je content marketing en storytelling uitbesteden aan een echte specialist?