Wat is B2B leadgeneratie?

Een lead is simpel gezegd een persoon die of bedrijf dat interesse toont of blijkt te hebben in jouw bedrijf, dienst of product. Het grote verschil tussen een lead en een klant is dat een lead alleen interesse toont en daarbij vaak zijn gegevens achterlaat. Aan de andere kant heeft een klant al echt een aankoop gedaan. Het is dus zaak om de lead om te vormen naar een klant.

B2B leadgeneratie is dus het aantrekken van potentiële klanten die mogelijk interesse hebben in jouw dienst of product. Bij B2B leadgeneratie is het van groot belang om te weten waar jouw doelgroep zich bevindt, wat de interesses zijn en wat het (aankoop)gedrag van jouw doelgroep is. Dit omdat er vaak relatief hoge kosten verbonden zijn aan het genereren van kwalitatieve B2B leads. Om die investering zo efficiënt mogelijk in te zetten, is het dus handig om de zojuist genoemde factoren duidelijk in beeld te hebben. 

Wanneer je voor het eerst begint met het genereren van B2B leads, zijn deze factoren moeilijk in kaart te brengen. Vaak heb je op dit punt namelijk nog niet de ervaring met, inzichten in en kennis van B2B leadgeneratie en je doelgroep. Het is dan ook een proces wat je gaandeweg moet verfijnen. Tijdens het genereren van de B2B leads krijg je bovendien steeds meer informatie over je doelgroep. In het begin zullen de kosten van de leads hoger zijn en de kwaliteit lager. Door continu te optimaliseren zullen de kosten na verloop van tijd echter lager worden, terwijl de kwaliteit van de leads hoger wordt.

Het actief genereren van B2B leads heeft dus meerdere voordelen: nieuwe klanten en doelgroep informatie.

Joep Bogaers Eigenaar

Wat zijn de mogelijkheden om 
B2B leads te genereren?

Heel simpel gezegd: de mogelijkheden zijn eindeloos. Zowel offline als online zijn er enorm veel mogelijkheden om B2B leads te genereren. Denk bij offline bijvoorbeeld aan beurzen en flyers en bij online aan social media of advertenties. In deze blog zoomen we in op het online genereren van B2B leads. De reden dat we inzoomen op online in plaats van offline, is dat er door de jaren heen erg veel veranderd is op dit gebied. Door de pandemie hebben beurzen en congressen bijvoorbeeld lang stilgelegen, waardoor de voordelen van online steeds duidelijker naar voren kwamen. Natuurlijk is dit ook deels branche-afhankelijk. Al kun je met online B2B leadgeneratie altijd een groot bereik creëren. Daar komt bij dat je meer inzicht hebt in data en dat optimalisatie beter mogelijk is.

Er zijn talloze mogelijkheden voor online B2B leadgeneratie. De bekendste manieren om online B2B leads te genereren zijn misschien wel het adverteren in zoekmachines als Google en het gebruik van social media platformen als LinkedIn. Dit zijn dan ook uiterst geschikte manieren om in contact te komen met potentiële klanten. Het verschil tussen deze twee manieren is dat er bij SEA sprake is van een pull strategie, terwijl het bij social media een push strategie is. Welke manier voor jou geschikt is, is afhankelijk van je doelgroep. Waar bevinden zij zich bijvoorbeeld? Wat is hun zoek- en aankoopgedrag? En wat zijn hun wensen en behoeften? Voordat je B2B leads gaat genereren is het dus van belang om dit eerst in kaart te brengen, zodat je vervolgens de juiste strategie kunt kiezen.

Eigenaar Joep (blauw patroon)
Aangenaam 👋 Ik ben Joep

Ook B2B 
leads genereren? 

Ga met ons in gesprek om de juiste strategie te bepalen! 

Ik help je graag, dus waarom niet?

Hoe pakken wij online 
B2B leadgeneratie aan?

Uiteraard zijn we bij Kwalitiv zelf ook bezig met online B2B leadgeneratie. Dit doen wij zowel voor onze klanten als voor onszelf. Van de manieren hierboven genereren ook wij voornamelijk B2B leads met SEA. Hoewel we daarnaast steeds meer met social media doen, genereren we ook nog op een hele andere manier B2B leads. Dat is een minder bekende, maar zeer effectieve manier. Dankzij een B2B leadgeneratie tool hebben wij namelijk inzicht in welke bedrijven onze website bezoeken en wat hun gedrag is op de site. Heel wat meer dan dat nog zelfs. Het gaat concreet namelijk om onder andere:

  • Gedrag:  aan de hand van de paginaweergaven en bezoekduur
  • Bedrijfskenmerken: door middel van de branche en bedrijfsinformatie waaronder omzet
  • Contactgegevens: e-mailadressen, LinkedIn profielen, telefoonnummers en de website URL

Doordat wij deze gegevens inzichtelijk hebben, weten we bijvoorbeeld meteen welk bedrijf het is, in welke dienst(en) dat bedrijf interesse heeft, wie er werken (aan de hand van LinkedIn profielen) en wat de contactgegevens van het bedrijf zijn. Dat geeft ons een voorsprong als het gaat om B2B leadgeneratie. Hierdoor zijn we namelijk in staat om B2B leads gericht op te volgen en onze overige online activiteiten daarop aan te passen. Deze B2B leadgeneratie tool brengt ons naast waardevolle suspects dus ook relevante informatie die wij kunnen gebruiken voor de optimalisatie van onze online marketing campagnes. Erg waardevol dus!

B2B leadgeneratie automatiseren? 

Neem contact met ons op om inzicht te krijgen in welke bedrijven jouw website bezoeken.