Wat is (persoonlijke) branding?

Wat is branding? Branding is het gebruik van een logo, kleuren, merknaam, bedrijfsnaam of zelfs je eigen naam. Al deze middelen geven een beeld van je merk en het verhaal achter je bedrijf. Vaak wordt er onderscheid gemaakt tussen algemeen ‘branding’ en ‘persoonlijke branding’. Wat is persoonlijke branding? Bij persoonlijke branding gaat het niet om een bedrijf, maar zoals de naam al zegt, om een persoon. Hiermee probeert iemand zichzelf op een bepaalde manier te ‘verkopen’. Dit principe geldt hetzelfde voor ‘branding’ voor bedrijven.

Zoals ik net al aangaf, is kleur een belangrijk element binnen (personal) branding. Door bijvoorbeeld jouw bedrijfslogo blauw te laten kleuren, kies je een bepaalde sturing in hoe mensen jouw merk gaan zien. Mensen associëren de kleur ‘blauw’ namelijk vaak met resultaatgericht, betrouwbaar en evenwichtig. Terwijl de kleur geel juist wordt geassocieerd met vrolijk of creatief. Aan het eind van deze blog onthul ik waarom wij voor de verschillende Kwalitiv-kleuren hebben gekozen.

Wanneer je branding staat, zal dat ook ten goede komen aan de SEO van je website.

Joep Bogaers Eigenaar

Wat zijn merk- & kernwaarden?

Aan de slag gaan met branding kan tot verschillende inzichten leiden. Daarbij zijn er twee belangrijke begrippen om over na te denken, namelijk de kern- en merkwaarden van je bedrijf. Wat zijn kernwaarden? De kernwaarden worden o.a. geformuleerd door de ‘why’ in kaart te brengen, oftewel: de belangrijkste reden achter het bestaan van je bedrijf. Hierin staat duidelijk beschreven waarom je doet wat je doet. Naast de kernwaarden, zijn de merkwaarden niet geheel onbelangrijk. Vaak worden deze begrippen door elkaar gehaald. Wat zijn merkwaarden? De kernwaarden zeggen iets over hoe jij (en je team) de visie hebben geformuleerd, terwijl de merkwaarden iets zeggen over hoe anderen een visie over jouw bedrijf hebben gevormd. De input die anderen kunnen geven over jouw bedrijf (feedback) kan heel waardevol zijn waarop je als bedrijf verder kan inspelen.

Manier van communiceren

Klanten kunnen namelijk een compleet ander beeld hebben van jouw bedrijf dan jij hoopt. Daarom is het belangrijk om een heldere manier van communiceren aan te brengen in jouw uitingen. Dit zodat je sturing geeft aan hoe mensen jouw bedrijf gaan zien en beleven. Denk bijvoorbeeld aan communicatie-uitingen zoals ze nu zijn; is het consistent, krachtig en een versterkend geheel? Is de ‘tone of voice’ (beeldtaal en schrijfstijl) consistent in alle uitingen? Door deze vragen continu in het achterhoofd te houden, wordt het ook makkelijker om een eenduidige manier van communiceren aan te brengen. De boodschap wordt hiermee in één keer duidelijker, waardoor (potentiële) klanten zich ook meer betrokken gaan voelen bij jouw bedrijf.

Waardevolle tips om aan de slag te gaan met (online) branding

Je weet nu dat branding essentieel is, namelijk om jouw bedrijf goed in de markt te zetten. En houd de consistentie vast. Pas aan waar nodig in de loop der tijd. Wanneer je branding staat, zal dat ook ten goede komen aan de SEO van je website. Om te beginnen heb ik al een aantal praktische en handige tips om hiermee te starten.

  1. Jouw domeinnaam

    Het is handig om je domeinnaam hetzelfde te maken als je merknaam. Wanneer je naam steeds meer een begrip wordt, zullen zoekopdrachten ook steeds meer uit jouw merk bestaan. Dit zorgt natuurlijk ook voor een flinke boost voor je herkenbaarheid.

  2. Meta titles en descriptions

    Is dit niet het geval? Geen nood aan de man. Je kunt de herkenbaarheid en vindbaarheid alsnog creëren via meta titles en descriptions. Dit doe je door je brandnaam in te vullen in de paginatitels en hem ook centraal te stellen in de descriptions van je pagina’s. Hiervoor is het handig om te beginnen met pagina’s die al veel bezoekers opleveren, zoals de contact- en over ons pagina. Deze pagina’s zeggen immers veel over je bedrijf.

  3. Het zoekwoordenonderzoek

    Als merk is het belangrijk om een ‘niche’ te kiezen. Door het algemeen te houden, zullen (potentiële) klanten niet zelf de connectie voelen met jouw bedrijf. Daarnaast is dit ook een belangrijk begin voor het zoekwoordenonderzoek. Wordt er al gezocht op jouw merknaam? Zo ja, hoe vaak? Door dit te achterhalen, heb je een beeld bij de associaties die mensen bij jouw naam gebruiken. Misschien wordt het wel duidelijk dat mensen bijvoorbeeld ‘therapie’ achter jouw naam gebruiken, terwijl je een ‘arts’ bent. Deze informatie geeft jou gelijk nieuwe input voor je content om meer informatie over jouw bedrijf te geven.

  4. Content

    Nu je het zoekwoordenonderzoek klaar hebt, kun je content (uiteraard mét zoekwoorden) gaan schrijven. Deze content kun je gaan delen op je website en (effectieve) social media platformen. Wat heb je geleerd uit het zoekwoordenonderzoek? Richt je post op social media hier ook op in en zorg voor authentieke waarde. Vergeet daarbij niet om ook onderscheidende beelden te gebruiken (denk aan de consistentie en wat je wil uitstralen als bedrijf). Mocht je door de bomen het bos niet meer zien, kun je bijvoorbeeld terugkerende thema’s gebruiken over verschillende onderwerpen (dit scheelt veel tijd!).

  5. Het verspreiden van je brandnaam

    Binnen SEO, is linkbuilding ook een manier om merkbekendheid te creëren. Met linkbuilden wordt er vanuit externe websites naar jouw website gelinkt. Wanneer je een sterk merk hebt opgebouwd, dan zal linkbuilding ‘natuurlijker’ (uit zichzelf) gaan gebeuren. Mensen beginnen te herkennen van wat je doet en waarom je dat doet (de ‘why’) en zien dit vaak als een aanvulling op de website. Naast de natuurlijke links, is het ook mogelijk om zelf geïnitieerde links te realiseren. Dit kan bijvoorbeeld door een samenwerking aan te gaan met een (bekende) blogger of schrijver.

  6. Relaties

    Een (bekende) blogger of schrijver is vaak ook actief op social media. Bouw dus ook hier aan je relaties. Ga in gesprek met anderen uit je vakgebied/branche en deel interesses en kennis. Vaak komt de ‘gunfactor’ hierbij kijken. Gunt deze persoon een verwijzing naar jouw website? Bedenk dat alles wat je deelt of bespreekt online invloed kan hebben. Focus je daarom niet alleen op cijfers maar ook op goede relaties. Hoe meer de relaties op vertrouwen zijn gebaseerd, des te meer kans dat je het aantal merkambassadeurs ook vergroot.

Voorbeeld branding Kwalitiv

Een voorbeeld van branding dat we kunnen geven, is natuurlijk van onszelf. Bij Kwalitiv worden we gedreven door het werk uit handen te nemen op online marketinggebied voor kleine en middelgrote bedrijven. Dit zodat ook zij zich kunnen richten op waar ze goed in zijn. We vinden het daarbij belangrijk dat we onze werkzaamheden niet mooier maken dan ze zijn. We doen niet aan communiceren om te communiceren. Daarom nemen we onze Brabantse nuchterheid mee op de werkvloer, geen poespas maar rechttoe rechtaan communicatie waar de klant iets aan heeft. Dit begint bij het communiceren van onze aanpak tot aan de resultaten in een begrijpbare en duidelijke taal. Ook schrijven we blogs waarin we (potentiële) klanten inspireren, om ook aan de slag te gaan met online marketing.

Last but not least. Waarom gebruiken we de kleuren blauw, oranje & antraciet? Door de kleur blauw op te nemen in ons logo, in combinatie met antraciet en oranje, willen wij een bepaald beeld uitstralen. De kleur blauw is gekozen, omdat we betrouwbaar zijn. We laten je niet zomaar links liggen en vinden transparantie belangrijk. De kleur oranje is gekozen, omdat we warmte en toegankelijkheid willen uitstralen. Denk maar aan een ander branding voorbeeld waarin dezelfde kleur wordt gebruikt: het Koningshuismerk. De kleur antraciet is gekozen, omdat deze goed combineert met oranje en blauw, het is een neutrale kleur. Bovendien zegt men vaak dat het georganiseerd oogt. Daar kunnen wij ons ook wel in vinden.

Benieuwd naar wat wij voor onze klanten doen? Bekijk dan onze cases!

Aan de slag met (online) branding?

Heb je hulp nodig bij het neerzetten van een sterke (online) brand?