013 369 9 367 info@kwalitiv.nl

Artikel marketing is de laatste jaren erg populair geworden. Volgens velen is het namelijk een goede en relatief eenvoudige manier om aan kwalitatieve, relevante links te komen. Dit is dan ook een mogelijke verklaring voor het feit dat artikelwebsites als paddenstoelen uit de grond leken te schieten. Maar wat houdt artikel marketing eigenlijk precies in? Is artikel marketing een belangrijk onderdeel van je online marketing strategie? En op welke manier zou je jezelf met artikel marketing bezig moeten houden?

Wat is artikel marketing?

In principe komt het er bij artikel marketing op neer dat je online artikelen gaat verspreiden. Het idee erachter is dat je ieder artikel voorziet van een of meerdere links. Op die manier kun je dus links verkrijgen die nog eens in de tekst verwerkt zijn ook. Dergelijke links, in-content links, worden gezien als erg waardevol. Daarom is artikel marketing voor webmasters een zeer interessant onderdeel van hun linkbuilding strategie, mits het op de juiste manier wordt ingezet.

Hoe wordt artikel marketing vaak aangepakt?

Met het stijgende aantal artikelwebsites – websites die speciaal bedoeld zijn om artikelen met links op te laten plaatsen – lijkt artikel marketing tegenwoordig wel érg gemakkelijk te zijn. Online marketeers hoeven immers slechts op zo veel mogelijk artikelsites een account aan te maken en kunnen daarna eenvoudig artikelen met links verspreiden.

Dergelijke artikelwebsites voegen over het algemeen echter niet veel toe aan het internet, iets wat Google toch wel degelijk belangrijk vindt. De sites hebben simpelweg als doel mensen artikelen te laten plaatsen met daarin links verwerkt. Een artikelwebsite komt hierdoor logischerwijs vol te staan met artikelen die allemaal minimaal één link bevatten. Google is absoluut niet gek, dus dit komt natuurlijk vrij verdacht over. Dat heeft er een tijdje terug dan ook voor gezorgd dat er een flink aantal artikelsites is afgestraft. De links die op deze sites staan zullen dus weinig nut hebben en wellicht zelfs schadelijk zijn. Dat artikel marketing op deze manier niet verstandig is, blijkt wel uit het volgende bericht van Google dat vele artikelwebsites recentelijk hebben ontvangen:

Onnatuurlijke links

Hoe moet ik er dan mee omgaan?

Mensen hebben de neiging om voor de makkelijkste optie te gaan. In het geval van artikel marketing is dat de keuze voor gratis artikelsites. Gezien het feit dat Google links vanaf die websites niet bepaald positief meer waardeert, zul je dus naar andere sites moeten zoeken. Een simpel stappenplan zou het volgende kunnen zijn:

  1. Selecteer websites en/of blogs die relevant zijn voor je website en die kwalitatieve informatie aanbieden.
  2. Controleer of de waarde van deze sites niet wordt misbruikt voor SEO doeleinden. Merk je bijvoorbeeld al snel op dat een blog erg vaak artikelen met commerciële links plaatst? Biedt een site duidelijk betaalde links aan? Haal de website dan van je lijstje af.
  3. Schrijf een sterk en zeer relevant artikel (bij voorkeur met een nieuwswaarde) voor de verschillende sites die je hebt geselecteerd en verwerk daarin telkens een link naar je website, zonder daardoor commercieel over te komen.
  4. Neem contact op met de webmaster en geef aan dat je wat interessants hebt geschreven en dat je het betreffende artikel graag gratis aanbiedt, op voorwaarde dat de link er netjes in blijft staan.

Artikel marketing conclusie

In-content links zijn over het algemeen belangrijk als je hoog wilt scoren met je website. Daarom is artikel marketing erg interessant voor ondernemers die online actief zijn. Het is daarbij echter wel verstandig om niet voor de makkelijkste weg te kiezen, en dus niet simpelweg artikelen te gaan plaatsen op de speciaal daarvoor opgezette artikelsites. Zorg in plaats daarvan voor goede content die door kwalitatieve en relevante websites binnen je niche maar al te graag wordt opgenomen.

Hulp nodig bij artikel marketing?

Lastig om de juiste sites te selecteren en daar een artikel op te bemachtigen?