013 369 9 367 info@kwalitiv.nl
Je kent het wel: na het online shoppen kom je ineens overal advertenties tegen van de webwinkels die je hebt bezocht. En dat is niet gek. In de meeste gevallen converteert namelijk slechts 2% van de bezoekers bij het eerste bezoek, aldus ReTargeter. Maar liefst 98% van het bezoek verlaat de website dus zonder een bestelling te plaatsen, contact op te nemen of een offerteaanvraag in te dienen. Dat het overgrote deel van de bezoekers niet direct converteert, wil echter niet zeggen dat ze dit überhaupt niet zullen doen. Soms hebben zij simpelweg net even wat meer tijd nodig. Het is dan ook zonde om die 98% zomaar links te laten liggen. Met retargeting laat je dat gelukkig niet gebeuren.

Wat is retargeting?

Wat is retargeting dan precies? Hier volgt een korte definitie:

Retargeting is een vorm van online marketing waarbij die websitebezoekers die niet direct converteren opnieuw worden benaderd via diverse andere online kanalen.

Nadat de betreffende bezoekers je site hebben verlaten, komen ze elders op het internet dus advertenties van je tegen. Het doel van deze advertenties is om hen op een later moment weer naar je website te lokken. Lezen ze het nieuws op een nieuwssite? Bekijken ze het laatste artikel van hun favoriete blog? Of scrollen ze door hun Facebook tijdlijn? Stuk voor stuk situaties waarin je site opnieuw onder de aandacht kan worden gebracht bij die niet-converterende bezoekers.

Hoe werkt retargeten?

Anonieme cookies retargetingHet lijkt wellicht moeilijk om je bezoekers te blijven achtervolgen, en dat nog op andere websites ook. Dit valt echter reuze mee. Sterker nog, de enige technische aanpassing die je hoeft te doen, is een stukje code toevoegen aan je website. Vaak wordt dat een ‘pixel’ genoemd. Deze onzichtbare pixel plaatst vervolgens anonieme cookies in de browser van je websitebezoekers. Op die manier wordt er als het ware een lijst opgebouwd van mensen die je site bezoeken. Aan de hand van zo’n lijst kan een retargeting provider je advertenties weergeven op andere websites. Deze worden dus specifiek getoond aan diegenen die eerder ook jouw website hebben bezocht.

Is retargeting interessant?

Of een retargeting campagne ook voor jou interessant is, is afhankelijk van verschillende factoren. Denk daarbij aan je branche, bezoekersaantallen en advertentiebudget. In de meeste gevallen kunnen we echter wel wat goede redenen bedenken waarom ook jij bezoekers zou moeten retargeten. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de volgende vier voordelen.

Terugkerend bezoek

Zoals eerder aangegeven, converteert bijna geen enkele bezoeker tijdens zijn of haar eerste bezoek. Sterker nog, de kans is groot dat hij of zij het bij dit ene eerste bezoek houdt. Tegenwoordig komen er in de diverse online en offline kanalen immers zo veel prikkels binnen dat je bezoekers je website binnen de kortste keren vergeten zijn. Een andere mogelijkheid is dat ze in de tussentijd zelfs al gestrikt zijn door een concurrent. Daarom is het belangrijk dat je tijdens de gehele klantreis voorbij blijft komen. En je raadt het al, retargeting is daarvoor een perfect middel.

Relevant retargetenRelevante advertenties

Een ander voordeel is dat je advertenties erg relevant zijn. Met een retargeting campagne bereik je namelijk diegenen die je site al hebben bezocht en dus interesse hebben in je producten of diensten. Bovendien biedt retargeting daarvoor leuke aanvullende mogelijkheden. Het is bijvoorbeeld mogelijk om enkel bezoekers die bepaalde specifieke pagina’s hebben bezocht te retargeten. Om de relevantie vervolgens nóg verder te verhogen, kun je zelfs exact die producten of diensten die deze bezoekers hebben bekeken naar voren laten komen in je advertenties.

Goedkope kliks

Wat ook interessant is, is dat de kliks van een retargeting campagne over het algemeen relatief goedkoop zijn. Stel dat je voor een ‘normale’ klik 0,50 euro betaalt, dan is het goed mogelijk dat een retargeting klik slechts een paar cent kost. De uiteindelijke verhouding is uiteraard afhankelijk van bijvoorbeeld de concurrentie, maar de klikprijs zal in de meeste gevallen in ieder geval lager liggen. En dat terwijl degenen die klikken waarschijnlijk nog eens erg geïnteresseerd zijn ook!

Grotere naamsbekendheid

De kans dat bezoekers je bedrijfsnaam na hun eerste bezoek onthouden, zal helaas vrij klein zijn. Want zeg nou zelf: weet jij na het lezen en wegklikken van deze blog straks nog wat onze bedrijfsnaam is? Je hebt waarschijnlijk een beeld van wat we doen, maar de naam Kwalitiv zal wellicht niet lang blijven hangen. Dit overkomt ook jouw bezoekers. Als zij je naam niet meer herinneren, hoe kunnen ze je site dan terugvinden? Dankzij een retargeting campagne natuurlijk.

Ook retargeting inzetten?

Wil je bezoekers retargeten om meer conversies te genereren?