013 369 9 367 info@kwalitiv.nl

Je meet de bezoekers van je website met Google Analytics en houdt de statistieken goed in de gaten. Het valt je daarom direct op dat het ‘organische’ verkeer de laatste tijd duidelijk toeneemt. Blijkbaar wordt je site dus op verschillende zoekwoorden gevonden. Dat gaat de goede kant op! Maar op welke zoekwoorden scoor je precies? En hoeveel bezoekers levert elk van die woorden je nu eigenlijk op? Dat is helaas wat lastiger te achterhalen. Daar waar Analytics hier ‘vroeger’ nog inzicht in gaf, geeft de tool intussen al jarenlang ‘(not provided)’ aan voor vrijwel iedere zoekopdracht. Oftewel, slechts een fractie van de beschikbare zoekwoorddata wordt nog gedeeld door Google. Écht maar een fractie. We hebben het meestal immers over hooguit een paar procent. Maar waarom is dat nu zo vervelend? En hoe kunnen we op basis van je website statistieken toch een idee krijgen van de zoekwoorden die je bezoekers en/of omzet opleveren? In deze blog leg ik het uit.

Waarom is die ‘not provided’ vervelend?

De ‘not provided’ zoekwoorddata is vervelend. Daardoor is het binnen Google Analytics namelijk niet (meer) mogelijk om te bekijken via welke zoekwoorden je bezoekers op je site terechtkomen. En dat terwijl dit juist zo veel kan zeggen over de vindbaarheid van al je afzonderlijke pagina’s. Word je bijvoorbeeld wel gevonden op de termen waarop je gevonden wilt worden? Mocht je daar een helder beeld van hebben: leveren de zoektermen waarop je gevonden wordt eigenlijk überhaupt bezoek op? En welke zoekwoorden converteren het beste of juist helemaal niet? Stuk voor stuk vragen die interessante inzichten kunnen opleveren, maar die niet meer beantwoord worden door Google Analytics. Dat maakt het erg lastig om te bepalen hoe – en welke van – je webpagina’s geoptimaliseerd kunnen worden. Wat nu?

Oplossingen voor ‘not provided’ zoekwoorden

Gelukkig is er voor elk probleem wel een oplossing te vinden. Zo ook voor het enorme percentage ‘not provided’ zoekwoorden in Google Analytics. Sterker nog, ik bespreek hieronder maar liefst 4 manieren om in kaart te brengen via welke termen je bezoekers (waarschijnlijk) op je website belanden.

1. Posities bijhouden

Allereerst is het belangrijk om een idee te hebben van de zoekwoorden waarop je wilt scoren. Daarom begint ieder SEO bedrijf (of jijzelf) als het goed is met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Zodra vastgesteld is welke pagina’s op welke zoektermen moeten worden gevonden, is het verstandig om de posities van je site op de betreffende termen bij te houden. Zo breng je namelijk de resultaten van alle SEO-inspanningen in kaart en heb je tegelijkertijd een alternatief voor de ‘not provided’ zoekwoorden. Het is immers aannemelijk dat je organische bezoek op je website terechtkomt via die woorden waar je hoog op scoort. Helaas is het aantal bezoekers dat een specifieke zoekterm je oplevert daarmee nog steeds niet af te lezen in Google Analytics. Dat aantal is echter wel relatief eenvoudig in te schatten. Als je zou weten hoeveel er op een bepaald zoekwoord wordt gezocht en hoeveel er op een bepaalde positie wordt geklikt, dan is het namelijk een kwestie van die cijfers met elkaar vermenigvuldigen. Het goede nieuws is dat het ene cijfer kan worden opgehaald met de Zoekwoordplanner van Google Ads en dat het andere cijfer is onderzocht door Moz. Een voorbeeld: je weet dat je op positie 3 staat met ‘backpack kopen’. Volgens Google Ads wordt er 1.900 keer per maand op die combinatie gezocht en volgens Moz is de CTR (click-through rate) van de betreffende positie 9,85%. Wanneer we 1.900 vermenigvuldigen met 9,85%, dan blijkt dat die zoekopdracht naar schatting zo’n 187 bezoekers per maand zal opleveren.

2. Bestemmingspagina’s Analytics

Ondanks het feit dat Google Analytics voor vrijwel alle zoekwoorden ‘not provided’ zal aangeven, biedt de tool toch een interessant alternatief. Het is immers mogelijk om te achterhalen op welke pagina’s van je site bezoekers voor het eerst terechtkomen. Beperken we ons daarbij tot het organische verkeer, dan geven die zogeheten bestemmingspagina’s dus een beeld van de zoektermen waarop je bezoekers binnenkomen. Als het goed is, heb je namelijk bepaald welke pagina’s op welke termen gevonden moeten worden. De bestemmingspagina’s van je organische bezoekers kun je als volgt bekijken:

  1. Ga naar de juiste ‘dataweergave’
  2. Klap aan de linkerkant het menu-item ‘Acquisitie’ uit
  3. Klik op ‘Overzicht’
  4. Klik op ‘Organic Search’
  5. Kies voor ‘Bestemmingspagina’ als ‘Primaire dimensie’

Je ziet nu een tabel met de belangrijkste bestemmingspagina’s van je website. Hieronder vind je terug hoe die tabel eruit zou kunnen zien:

Bestemmingspagina tabel Google Analytics

Bestemmingspagina tabel Google Analytics

 

3. Zoekanalyse Search Console

Naast Analytics heeft Google meer tools die erg handig zijn voor webmasters. Een van die tools is Search Console. Deze tool geeft nog wel aan via welke zoekopdrachten bezoekers op je site terechtkomen. Maar dat is nog niet alles. Zo ontvang je ook meldingen als Google problemen ondervindt, kun je ‘sitemaps’ insturen en achterhaal je eenvoudig hoe de zoekmachine je website ‘crawlt’. Meld je hier dus zeker even voor aan. Heb je dat gedaan, dan zijn er 2 opties om inzicht te krijgen in de zoekwoorddata.

3.1 Via Google Search Console zelf

Allereerst is het mogelijk om de ‘not provided’ zoekwoorden terug te vinden binnen Search Console zelf. Gebruik je de nieuwste versie van deze tool, dan kan dat aan de hand van de volgende 5 stappen:

  1. Ga naar de juiste ‘property’
  2. Klik linksboven op ‘Prestaties’
  3. Ga naar de tab ‘PAGINA’S’
  4. Selecteer de URL waarvan je de zoekopdrachten wilt achterhalen
  5. Schakel terug naar de tab ‘ZOEKOPDRACHTEN’

Je ziet nu een tabel met (soms erg veel) verschillende zoekopdrachten die de geselecteerde pagina bezoekers hebben opgeleverd. Voor onze blog over Google Optimize ziet die tabel er als volgt uit:

Zoekopdrachten tabel Google Search Console

Zoekopdrachten tabel Google Search Console

 

3.2 Binnen Google Analytics

De ‘not provided’ termen zijn nu ook via Analytics te ontdekken. Daarvoor dien je 4 stappen te doorlopen:

  1. Ga naar de juiste ‘dataweergave’
  2. Klik aan de linkerkant op ‘Acquisitie’
  3. Klap het menu-item ‘Search Console’ uit
  4. Klik op ‘Zoekopdrachten’

Je ziet nu een tabel – zoals die hieronder – met (soms erg veel) verschillende zoekopdrachten die je website bezoekers hebben opgeleverd. Is dat niet het geval en krijg je de melding dat integratie met Search Console ingeschakeld moet zijn? Dan dien je eerst nog de stappen hieronder te volgen:

  1. Klik op de button ‘Search Console-gegevens delen’
  2. Klik onderaan op de button ‘Search Console aanpassen’
  3. Ga naar ‘Toevoegen’
  4. Selecteer de juiste site in Google Search Console
  5. Klik op ‘Opslaan’, gevolgd door ‘OK’

Zoekopdrachten tabel Google Analytics

Zoekopdrachten tabel Google Analytics

 

4. Google Ads

Ten slotte zou Google Ads een oplossing kunnen bieden voor de ‘not provided’ zoekwoorden. Google geeft adverteerders namelijk wel inzicht in de zoekwoorddata. De vraag op welke zoekwoorden je gevonden wordt, speelt dan natuurlijk een kleinere rol. Je hebt dat immers zelf in de hand. Door te adverteren via Google Ads, kun je echter wel het antwoord vinden op andere interessante vragen. Hoeveel bezoekers leveren bepaalde zoektermen bijvoorbeeld op? En welke termen converteren nu eigenlijk het beste? Hoewel Google Ads uiteraard niet gratis is, kun je zo relatief eenvoudig bepalen welke zoekwoorden het belangrijkst zijn voor je website. Erg waardevolle informatie voor je SEO strategie dus!

Hulp nodig met web analytics?

Wil je meer en/of betere data verzamelen en analyseren?