• Nieuwsbrief
  • Inloggen
013 - 369 9 367
info@kwalitiv.nl

SEO vs. SEA

3 belangrijke verschillen
Home » Blog » SEO » SEO vs. SEA: 3 belangrijke verschillen
SEO vs. SEA keuze

SEO vs. SEA: 3 belangrijke verschillen

Zo nu en dan krijg ik de vraag wat nu de beste keuze is, SEO of SEA. Hier is echter geen goed of fout antwoord op te geven, aangezien het per website, doelstelling of vakgebied kan verschillen. Om te bepalen wat in jouw geval een goede optie is, is het belangrijk om een beeld te hebben van de belangrijkste verschillen tussen SEO en SEA. Daarom zal ik het daar ik dit artikel over hebben.

SEO en SEA betekenis in het kort

Zonder diep in te gaan op wat SEA en SEO nu precies zijn, kan het aan de hand van de onderstaande afbeelding zeer kort worden uitgelegd:

  • De resultaten binnen het groene kader zijn de gesponsorde zoekresultaten waarvoor per klik afgerekend wordt. Met SEA kun je in dit kader met betaalde vermeldingen terechtkomen.
  • Binnen het rode kader staan de natuurlijke – ook wel organische – zoekresultaten. Hierbij gaat het om gratis vermeldingen waar je met SEO tussen kunt komen te staan.

SEO vs. SEA

Verschil SEO en SEA: 3 belangrijke punten

Er zijn diverse punten waarop SEO en SEA van elkaar verschillen. Om het overzichtelijk te houden, zetten we drie belangrijke voorbeelden daarvan op een rijtje.

Direct resultaat of niet?

SEO heeft tijd nodig. Dit betekent dat het wel even kan duren voordat het resultaat van de afgenomen SEO diensten zichtbaar is. Voor SEA ligt dat anders. Zodra er een advertentie is aangemaakt en goedgekeurd, zal hij immers in de zoekresultaten worden weergegeven. Daar waar je bij SEO geduld nodig hebt, zie je bij SEA dus direct resultaat.

Betalen voor resultaat of niet?

Zoals eerder aangegeven, betaal je bij SEA voor iedere keer dat iemand op je vermelding in de zoekresultaten klikt en dus een bezoek brengt aan je website. Bij SEO is dat niet het geval. Elke bezoeker die via de organische zoekresultaten op je website terechtkomt, is namelijk gratis. Wel dient er natuurlijk tijd te worden geïnvesteerd in het behalen van een hoge positie. Resultaat kost bij SEO dus niet direct (zoals bij SEA), maar indirect tijd of geld.

Blijvend of tijdelijk resultaat?

Wanneer je een SEA bureau inschakelt, dan wordt je website weergegeven zolang er een of meerdere advertenties actief zijn. Zodra je besluit je campagne(s) stop te zetten, zal SEA je dus geen bezoekers meer opleveren. De resultaten van SEA zijn daarom tijdelijk te noemen, terwijl ze bij SEO blijvend zijn. In dat geval worden er over het algemeen immers aanpassingen gedaan aan je website en zal er hoogstwaarschijnlijk linkbuilding worden ingezet. Zolang de aanpassingen niet ongedaan worden gemaakt en de geplaatste links niet worden verwijderd, zullen deze zaken dus voor blijvende resultaten zorgen. Dit wil echter niet zeggen dat je automatisch je posities behoudt, aangezien de concurrentie vaak niet blijft stilzitten.

Waarom SEO of juist SEA?

De keuze voor SEO of SEA hangt dus af van wat je precies wilt. Wil je bijvoorbeeld direct beginnen met het verkopen van een product dat op dit moment een hype is, dan is SEA een betere optie dan SEO. Wil je echter lang kunnen profiteren van je investering en kun je nog wel wachten op de resultaten, kies dan voor SEO in plaats van SEA. Ten slotte kan een combinatie van SEO én SEA in sommige gevallen ook erg interessant zijn.

SEO/SEA specialist nodig?

Advies of ondersteuning nodig op het gebied van SEO en/of SEA?

Contact opnemen

Laat een reactie achter