013 369 9 367 info@kwalitiv.nl

Misschien ken je het probleem wel: je hebt een mooie website of webshop laten maken, maar hij is nog niet vindbaar op de gewenste zoekwoorden. Dat is natuurlijk erg vervelend, omdat je toch echt bezoekers nodig hebt om wat uit je site te kunnen halen. Het goede nieuws is dat je in eerste instantie zelf al het een en ander kunt doen. Daarom beschrijf ik in dit artikel wat de absolute basis van zoekmachine optimalisatie is, maar waarmee je wel zelf de vindbaarheid van je website zou kunnen verbeteren.

Vindbaarheid website verbeteren in 4 stappen

De basiszaken waarmee je een website beter vindbaar kunt maken, zal ik aan de hand van vier stappen beschrijven. In principe zijn deze stappen alle vier toe te passen op iedere site die met een modern CMS is uitgerust.

1. Zoekwoorden selecteren

Google AdWordsWanneer je de vindbaarheid van je website wilt verbeteren, is het allereerst natuurlijk belangrijk om te weten op welke termen je precies zou willen scoren. Maar hoe kan men achterhalen op welke relevante woorden er veel wordt gezocht? Dat kan vrij eenvoudig door gebruik te maken van de Google AdWords zoekwoordplanner. Deze tool laat immers zien hoe vaak er per maand op bepaalde zoektermen wordt gezocht. Tevens is het een ideale tool om inspiratie op te doen, aangezien hij ook andere relevante zoekwoorden toont. Ik raad je daarbij aan om termen te selecteren die niet te algemeen zijn, maar waar wel relatief veel op wordt gezocht.

2. Zoekwoorden verwerken in teksten

Nu de voor jou interessante zoektermen zijn geselecteerd, is het belangrijk om ze te verwerken in je teksten. Hierbij is het aan te raden om de zoekwoorden te verdelen over verschillende pagina’s met tekst. Tientallen termen verwerken in één tekstpagina is niet realistisch en natuurlijk, maar zo’n 2 tot 5 per pagina zou een goede keuze zijn. Het is bij het schrijven van SEO content overigens niet nodig om de hele tekst vol te proppen met zoekwoorden. Wanneer je ze af en toe op een natuurlijke manier laat terugkomen, is dat over het algemeen meer dan voldoende.

3. Zoekwoorden verwerken in koppen

Om een tekst goed leesbaar te maken, is het aan te raden om koppen te gebruiken. Gelukkig bestaan er H1, H2 etc. koppen die daar perfect voor kunnen worden ingezet. Aangezien Google dergelijke koppen wat sterker meeweegt dan ‘normale’ tekst, raad ik aan om de uitgekozen zoektermen ook hierin te verwerken. Gebruik altijd maar één H1 kop en 2 of 3 H2 koppen per pagina. Denk je er meer nodig te hebben, dan zou je gebruik kunnen maken van wat H3 koppen. Probeer zo veel mogelijk van de geselecteerde zoekwoorden in deze koppen te gebruiken om je website beter vindbaar te maken. Wederom geldt echter: ga ze niet volproppen.

4. Zoekwoorden verwerken in metatags

Titel en omschrijving

Bij het verbeteren van de vindbaarheid van je website spelen ook de titel en omschrijving metatags een rol. Naast het feit dat deze in principe per pagina uniek ingevuld dienen te worden, raad ik aan om er ook zoektermen in te verwerken. Daarnaast is het belangrijk om de titel en omschrijving leesbaar te houden en ze bij voorkeur uit te rusten met een call to action. Zowel de titel als de omschrijving wordt immers getoond in de zoekresultaten. Tenminste, als Google zich er ook in kan vinden…

Website vindbaar maken is niet altijd moeilijk

In veel gevallen zullen de bovenstaande vier stappen prima kunnen worden gebruikt om een website beter vindbaar te maken. Wanneer het om een site gaat die zich in een competitieve branche bevindt, is het over het algemeen echter een stuk lastiger. In dat geval is het bijvoorbeeld ook aan te raden om in zee te gaan met een betrouwbaar linkbuilding bureau.

Vindbaarheid website laten verbeteren?

Vallen de resultaten toch tegen en wil je ons je website beter vindbaar laten maken?