• Nieuwsbrief
  • Inloggen
013 - 369 9 367
info@kwalitiv.nl

Home » Blog » SEO » 15 lokale linkbuilding tips
Lokale linkbuilding tips

15 lokale linkbuilding tips

Toen ik afgelopen maand bezig was met mijn blog over lokale SEO, kwam er een flinke lijst met lokale linkbuilding tips in me op. Hoewel ik al eerder een aantal linkbuilding tips heb gegeven, wil ik er in dit artikel toch nog 15 delen. Het verschil is dat ze nu specifiek gericht zijn op het verbeteren van je lokale vindbaarheid. Een mooi vervolg op mijn vorige blog dus!

Eenvoudige lokale linkbuilding tips

Het is een goed plan om met het laaghangend fruit te beginnen. Er zijn namelijk altijd links die relatief snel en gemakkelijk te verkrijgen zijn. In veel gevallen kan daarmee zelfs al resultaat geboekt worden, zeker in de lokale zoekresultaten. Om die reden begin ik met een drietal eenvoudige lokale linkbuilding tips.

1. Directories

Logo Telefoonboek.nlEen ‘directory’ is een platform waarop websites binnen een bepaald thema verzameld worden. Allereerst zijn er algemene directories die deze websites indelen in categorieën en/of plaatsen. Een goed voorbeeld hiervan is Telefoonboek.nl. Daarnaast zijn er ook directories die wat specifieker zijn. Vaak zijn deze gericht op een bepaalde branche of plaats. Zo is er speciaal voor advocaten Alle Advocaten In Nederland of speciaal voor Groningen Allebedrijvenin Groningen. Zoals je wellicht al wel opvalt, zijn directories over het algemeen op locatie ingedeeld. Tevens is er op veel directories een mogelijkheid om een link naar je website toe te voegen. Deze combinatie maakt directories erg geschikt voor lokale linkbuilding. Je verkrijgt hiermee immers relatief eenvoudig links die je kunnen helpen om lokaal beter vindbaar te worden.

2. Startpagina’s

Voor vrijwel ieder onderwerp zijn er startpagina’s te vinden. Datzelfde geldt echter voor bijna elke plaatsnaam. In welke plaats je bedrijf ook actief is, er zullen dus vast en zeker diverse startpagina’s voor die plaats te vinden zijn. Voor Utrecht zijn utrecht.uwpagina.nl en utrecht.startpagina.nl goede voorbeelden. Links op dergelijke pagina’s bevestigen in zekere zin waar je bedrijf actief is. Als je in Maastricht gevestigd bent, zul je immers niet zo snel geplaatst worden op die Utrecht startpagina’s. Links op deze pagina’s zijn voor Google dan ook een signaal dat je bedrijf in Utrecht gevonden moet worden. En wanneer dat signaal sterk is, blijft het niet enkel bij een signaal, maar zal dat nog gebeuren ook.

3. Samenwerkingen

Lokale links uit samenwerkingenAls ondernemer kun je je klanten vaak niet met álles helpen dat te maken heeft met je vakgebied. Daarom werk je misschien samen met andere ondernemers. En waarschijnlijk zijn zij nog in de buurt gevestigd ook. Dergelijke samenwerkingen zijn natuurlijk eenvoudig te communiceren op een website. Stel dit dan ook eens voor. Jij beschrijft de samenwerking en vermeldt je partner op jouw website, en andersom. Zo verkrijgen jullie allebei een relevante lokale link die zomaar eens voor hogere posities in Google zou kunnen zorgen. Werk je niet op deze manier samen met anderen? Dan zijn er nog verschillende andere voorbeelden op te noemen. Denk hierbij aan leveranciers of klanten. Met hen kun je uiteraard een vergelijkbare afspraak maken.

Lokale linkbuilding dankzij content

Content (laten) creëren is een erg goede en 100% natuurlijke manier om links te bemachtigen. Als je ervoor zorgt dat die content daadwerkelijk waardevol is, gaan anderen namelijk vanzelf naar je website linken. Bij het creëren van content kun je natuurlijk een regionale focus hanteren. Het voordeel daarvan is dat de drempel zo lager komt te liggen. Voor jezelf, omdat je waarschijnlijk makkelijker schrijft over zaken bij jou in de buurt. En voor anderen, omdat zij eerder zullen linken naar content die specifiek op hun regio is gericht. Hoe content je lokale links op kan leveren, lees je in de volgende vier tips.

4. Lijstjes

Je kunt jezelf bij het creëren van content uiteraard specifiek richten op aandacht van lokale websites. Wanneer je bijvoorbeeld een camping in Zeeland hebt, zou je een blog kunnen schrijven met de X gezelligste strandtenten of de X leukste activiteiten in de omgeving. Als deze blog ontdekt wordt door die strandtenten of de aanbieders van die activiteiten, dan is de kans aanwezig dat zij er zelf naar gaan verwijzen. Natuurlijk kan dat ook gelden voor andere lokaal georiënteerde of op toerisme gerichte websites. Zonder dat je zelf op zoek hoeft naar links, kun je hierdoor dus zeer relevante lokale links bemachtigen.

5. Recensies

Recensies kunnen ook een mooie bron van lokale links zijn. Dat kan zelfs op 2 manieren. Hoe precies? Dat licht ik hieronder kort en bondig toe.

1. Recensies achterlaten

Lokale linkbuilding met recensiesAllereerst kun je zelf recensies gaan achterlaten voor bedrijven waar je een prettige samenwerking mee hebt. Vaak zullen zij dergelijke recensies maar al te graag delen met hun (potentiële) klanten. Een recensie is immers een bevestiging dat ze een goede, betrouwbare partij zijn. Natuurlijk moet de recensie zelf ook betrouwbaar overkomen. Om dat voor elkaar te krijgen, zal het bedrijf aangeven wie de recensie precies heeft geschreven. Meestal zullen je (bedrijfs)naam en website daarom bij de review vermeld worden.

2. Om recensies vragen

Op het internet zijn er diverse websites te vinden waar men een recensie kan achterlaten. Die websites maken vaak geheel automatisch een profielpagina aan voor bedrijven. De kans is dus groot dat dit ook voor jouw bedrijf is gedaan. Als een profiel al gegevens en recensies bevat, is er meestal zelfs een mogelijkheid om dat profiel te ‘claimen’. Vraag je klanten daarom om een recensie achter te laten op dergelijke websites. Die recensies zijn op zichzelf al waardevol, maar als je vervolgens het profiel claimt, zul je de gegevens kunnen aanvullen. Je kunt naast je bedrijfsgegevens over het algemeen ook een website invoeren. Dat levert weer een extra link op!

6. Blogs

In de meeste plaatsen is er wel een blog die specifiek op de betreffende plaats gericht is. Zo is er in Tilburg de website Tilburg.com. Vaak is het mogelijk om actief te worden op dergelijke blogs. Dit kan bijvoorbeeld door reacties achter te laten of door een gastblog te verzorgen. Die twee manieren bieden in veel gevallen de mogelijkheid om een link te plaatsen. Daarmee bemachtig je dus een relevante, lokale link. Probeer dan ook zeker te achterhalen of er zulke blogs zijn in jouw vestigingsplaats. Vervolgens registreer je jezelf of benader je de redactie om daar een steentje aan bij te dragen.

7. Media

Lokale kranten voor linksZijn er maar weinig of zelfs geen lokale blogs te vinden? Dan zijn de lokale of regionale media een goede optie. Zo zullen er in je regio vast kranten of tv-zenders zijn. In Tilburg zijn Omroep Tilburg en de Tilburgse Koerier goede voorbeelden. Wil je het wat breder inzetten, dan zou je kunnen denken aan Omroep Brabant en het Brabants Dagblad. Op dezelfde manier zijn er voor alle plaatsen wel voorbeelden te bedenken. Eén ding hebben al deze media gemeen: ze hebben ook een website. Als je wat interessants te delen hebt, dan is het vast mogelijk om een link te bemachtigen op die sites. En deze lokale links zijn over het algemeen nog erg krachtig ook.

Inzetten voor de lokale community

De eerste zeven lokale linkbuilding tips zijn redelijk straightforward. Hoewel het veel meer moeite zal kosten, is jezelf inzetten voor de lokale community eigenlijk het allerbeste. Je draagt dan namelijk een steentje bij aan de maatschappij en dat zal vanzelf lokale links opleveren. Een bijkomend voordeel is dat dergelijke links erg lastig te kopiëren zijn. Een concurrent kan zich immers niet zomaar op exact dezelfde manier inzetten als jij. Maar op welke manier kun je iets betekenen voor de lokale community? De volgende zes tips geven daarvan goede voorbeelden.

8. Evenementen

Er zijn vast wel eens evenementen bij jou in de buurt. Denk hierbij aan bijeenkomsten, festivals, conferenties en wedstrijden. Als je bedrijf daar op een bepaalde manier aan bijdraagt, kun je vaak vrij eenvoudig een link bemachtigen. Tegenwoordig heeft ieder evenement namelijk wel een website. En op die site worden over het algemeen alle partijen benoemd die wat met het evenement te maken hebben. Hoe kun je precies een bijdrage leveren? Ik zal de 3 belangrijkste voorbeelden noemen.

1. Hosten

Wanneer je een kantoor hebt, heb je wellicht wel wat ruimte over om een lokaal evenement te hosten. Is het niet tijdens kantooruren, dan is het wel erbuiten. Evenementen hebben vaak echter moeite met het vinden van een locatie. Zij zullen dus erg blij zijn als je een ruimte ter beschikking stelt. De organisatoren zullen dan ook met alle plezier een link naar je bedrijf op hun website plaatsen. Komen er lokale bedrijven spreken of werken zij op een andere manier mee aan het evenement? Dat delen zij dan vast op hun websites. Omdat jij het evenement host, zullen de adresgegevens en website van je bedrijf hoogstwaarschijnlijk ook genoemd worden. Nog meer lokale links!

2. Sponsoren

Heb je geen (ruimte in je) kantoor, maar wel andere middelen die de organisatie goed kan gebruiken? Overweeg het lokale evenement dan te sponsoren. Het hoeft daarbij overigens niet altijd om financiële middelen te gaan. Soms zijn koffie met wat lekkers of bepaalde promotiematerialen al een vermelding op de website van het evenement waard. Wordt er daarnaast ook een persbericht verspreid onder de lokale media? Ook hierin zullen de sponsoren waarschijnlijk naar voren komen. Als je weet dat dit het geval is, probeer er dan zeker voor te zorgen dat het persbericht een link bevat in plaats van enkel een naamsvermelding.

3. Organiseren

Logo MeetupTen slotte is het natuurlijk mogelijk om zelf een evenement te organiseren. Dan staat je bedrijf zelfs het meest prominent in de schijnwerpers. Zo zullen de lokale partijen die verbonden zijn aan het evenement jou als organisator noemen. Dit gaat in veel gevallen gepaard met een link. Verder is kans overigens groot dat de lokale media hetzelfde doen. Wordt je evenement niet opgepikt door de lokale media? Dan kun je overwegen om bijvoorbeeld een Meetup aan te maken. Daarmee bereik je niet alleen een groot publiek, maar kun je tegelijkertijd een krachtige link bemachtigen.

9. Sponsors

Natuurlijk hebben niet alleen evenementen vaak sponsoren nodig. Datzelfde geldt bijvoorbeeld voor lokale verenigingen en clubs. Hun websites zijn soms behoorlijk autoritair en drukbezocht, waardoor een vermelding inclusief link daarop erg interessant kan zijn. Bovendien krijg je als sponsor in de meeste gevallen meer dan alleen dat. Denk aan een uiting in de nieuwsbrief, op de tribune, in het lokale weekblad enzovoorts. Je zet je immers in voor de lokale community en dat wordt uiteraard beloond. Dit totaalplaatje kan het zeker de moeite waard maken om eens te informeren naar de sponsormogelijkheden van een bepaalde lokale organisatie.

10. Donaties

Vrijwel iedereen is bekend met de grote landelijke goede doelen. Bij jou in de buurt zullen er waarschijnlijk echter ook goede doelen zijn. Omdat deze minder bekend zijn, zullen zij over het algemeen erg blij zijn met iedere donatie die ze krijgen. Overweeg dan ook zeker om te doneren. Zo kun je jezelf immers inzetten voor zowel je regio als haar goede doelen. Bij een interessante donatie is een klein lokaal goed doel bovendien vaak bereid om je op haar website te vermelden. Zeker als je een bedrijf uit de regio bent, is die kans aanwezig. Vandaar dat ook dit een interessante lokale linkbuilding tip kan zijn!

11. Vrijwilligerswerk

Heb je als bedrijf niet genoeg financiële ruimte voor een donatie? Dan houdt het steunen van goede doelen uiteraard nog niet op. In plaats van geld kun je immers ook tijd ‘doneren’. Jij en/of je medewerkers kunnen vast wel eens tijd maken om op vrijwillige basis de handen uit de mouwen te steken. Buiten het feit dat je een goed doel daarmee enorm helpt, biedt het nog mogelijkheden voor extra lokale links ook. Zo is de kans groot dat het goede doel naar aanleiding van de hulp een bericht plaatst op haar website en social media kanalen. Daarnaast zullen de lokale media er wellicht ook aandacht aan schenken.

12. Kortingen

Een andere manier om je voor de lokale community in te zetten, is door speciale kortingen aan te bieden. Een voorbeeld daarvan is een korting voor studenten in de regio. Scholen en universiteiten bieden hun (potentiële) studenten namelijk graag extra voordelen. Uiteraard communiceren ze die voordelen dan ook met alle plezier. Vaak hebben ze hiervoor zelfs een apart onderdeel op hun website. Het grote voordeel is dat websites van scholen over het algemeen behoorlijk autoritair zijn. Links op die sites zijn dan ook zeer waardevol. Speciaal voor hun studenten met een korting komen, zal dus zeker de moeite waard zijn als dat ‘beloond’ wordt met slechts een simpele link. Qua waarde is die link immers niet zo ‘simpel’.

13. Scholen

Nu ik het toch over scholen heb: hier liggen meer mogelijkheden. En die kunnen nog eens erg interessant zijn ook. Daarom zal ik er 3 bespreken.

1. Lid worden van de MR of OR

Heb je kinderen die naar school gaan? Dan is het waarschijnlijk mogelijk om betrokken te zijn bij hun school. Zo kun je in zowel het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs lid worden van de medezeggenschapsraad (MR) of ouderraad (OR). Op die manier kun je je inzetten voor de school van je kinderen, wat een groot voordeel kan zijn. Een bijkomend voordeel is dat de leden van de MR en OR ook vaak uitgelicht worden op de site. En in jouw stukje kun je uiteraard gerust een link naar je website opnemen.

Stages & banen links scholen2. Stages en banen aanbieden

Heb je geen kinderen, dan betekent dat zeker niet dat je niets voor scholen kunt betekenen. Ben je bijvoorbeeld wel eens op zoek naar een stagiair? Of misschien heb je een vacature voor een bijbaantje? Studenten zijn hier regelmatig naar op zoek. En scholen helpen hen graag bij die zoektocht. Vaak doen ze dat onder andere met een apart gedeelte op hun website. Dat gedeelte moet natuurlijk goed up-to-date zijn en zo nu en dan aangevuld worden. Jouw vacatures en stageopdrachten zullen dan ook meer dan welkom zijn. Het spreekt bijna voor zich dat daarbij ook naar je website wordt gelinkt. Een goede manier om aan krachtige lokale links te komen dus!

3. Alumni links

Veel scholen doen erg hun best om in contact te blijven met hun alumni. Datzelfde geldt overigens voor studie- en studentenverenigingen. Vaak wordt er op hun website zo nu en dan een alumnus uitgelicht. Denk hierbij aan een alumnus die een interessante positie heeft of die een bijzondere bijdrage heeft geleverd aan de maatschappij. Geldt iets dergelijks ook voor jou? Geef dan aan dat je graag eens je verhaal wilt doen. De meeste scholen en verenigingen zijn maar al te blij met zulke input. Aan de andere kant heb jij de kans om in je verhaal een link op te nemen. En daarmee bemachtig je over het algemeen een zeer sterke link.

Overige lokale linkbuilding tips

Tot slot beschrijf ik een tweetal lokale linkbuilding tips die niet specifiek zijn in te delen in de hiervoor genoemde categorieën. Ze zijn echter zeker het vermelden waard, omdat het allebei prima manieren zijn om aan lokale te links te komen.

14. Bedrijfs- en netwerkclubs

Ook bij jou in de buurt zullen er wel een of zelfs meerdere bedrijfs- of netwerkclubs zijn. Buiten het feit dat je daar bijvoorbeeld klanten of zakenrelaties tegen het lijf kunt lopen, zijn er meer voordelen aan verbonden. Een daarvan heeft betrekking op linkbuilding. Vrijwel alle bedrijfs- en netwerkclubs hebben namelijk wel een ledenlijst online staan. In die lijst of op de profielpagina’s worden natuurlijk ook links naar de websites van leden opgenomen. Verder lichten sommige clubs zo nu en dan een bepaald lid uit, bijvoorbeeld in de nieuws- of blogsectie. Ook daarin is het gebruikelijk om een link op te nemen naar de website van het uitgelichte lid.

15. Autoriteiten

Logo KvKPlaatselijke autoriteiten zijn er overal wel; ze zijn immers niet voor niets plaatselijk. Denk hierbij onder andere aan gemeentes. Alle gemeentes hebben tegenwoordig wel een website waar vaak erg veel informatie op te vinden is. Tussen die informatie door verwijzen ze regelmatig naar andere sites. Die sites hebben daarmee over het algemeen een erg krachtige link te pakken. Een gemeente zal echter niet zomaar naar je linken. Je moet niet alleen erg goede, objectieve informatie op je website hebben staan, maar tevens een waardevolle toevoeging zijn aan datgene wat de gemeente op haar site vertelt. Hier zul je behoorlijk wat moeite voor moeten doen. Voor een ander voorbeeld hoef je wat minder moeite te doen. Zo kun je bij de Kamer van Koophandel een internetadres toevoegen aan je inschrijving. En dat internetadres wordt dan in de vorm van een link op je vermelding in het online handelsregister geplaatst. Heb je nog geen website opgegeven? Dat is maar een kleine moeite. Doe dit dus snel door een ‘Wijziging ondernemings- en vestigingsgegevens’ door te geven!

Hulp nodig bij lokale linkbuilding?

Wil je de lokale linkbuilding toch liever uitbesteden?

Contact opnemen

Laat een reactie achter