De mogelijkheden met Google Analytics zijn vrijwel eindeloos. Veel gebruikers laten een deel van die mogelijkheden echter onbenut. Zo wordt vaak vergeten om binnen Google Analytics doelen in te stellen, terwijl dat juist een erg bruikbare functionaliteit is. Maar wat zijn doelen? Waarom is het aan te raden om doelen in te stellen? Welke opties en typen zijn er? En hoe stel je die doelen nu eigenlijk in? Dat zijn vragen waarop ik in dit artikel antwoord geef.
Waarom doelen instellen?
Iedere website zal een of meerdere doelstellingen hebben. Vaak gaat het daarbij om een bepaalde actie die men kan voltooien. Bij een dergelijke actie kun je denken aan het versturen van een contactformulier of het plaatsen van een bestelling. Dit noemen we ook wel ‘conversies’. Door doelen in te stellen binnen Google Analytics, kunnen deze conversies worden gemeten. Op die manier kun je het conversiepercentage bijhouden, maar bijvoorbeeld ook in kaart brengen welke kanalen of apparaten het beste converteren. Dat is erg waardevolle informatie die je kan helpen om de conversie te verbeteren en dus meer uit je website te halen. Via Google Analytics doelen instellen is daarom erg belangrijk.
Opties voor Google Analytics doel
Bij het configureren van een doel kun je kiezen uit 3 verschillende opties:
- Template
Voor de meeste doelen is er een template beschikbaar. Deze templates zijn onderverdeeld in de categorieën opbrengst, acquisitie, vraag en betrokkenheid. Het voordeel van een template is dat je er tijd mee bespaart. Google Analytics helpt je dan namelijk met een vooraf ingevulde configuratie. - Slim doel
Hoewel je het beste een doel kunt aanmaken voor daadwerkelijke conversies, zijn de zogenaamde ‘slimme doelen’ een goed alternatief. Deze optie registreert namelijk je meest betrokken bezoekers en telt die als conversies. Zo kun je tóch de prestaties van je advertentiecampagnes en website optimaliseren, ondanks dat je bijvoorbeeld niet genoeg kennis hebt om de echte conversies te meten. - Aangepast
Selecteer je geen template en maak je dus geen gebruik van een vooraf ingevulde configuratie? Dan kun je een aangepast doel instellen dat je geheel zelf configureert.
Typen Google Analytics doelen
Tijdens de configuratie van een doel heb je de keuze uit 5 types:
- Bestemming
Wanneer je bezoeker terechtkomt op een bepaalde URL, dan wordt dat geregistreerd als doel. Een goed voorbeeld hiervan is de bedankpagina van een formulier. - Duur
Er wordt een doel geregistreerd zodra je bezoeker zich langer dan een bepaalde tijd op je website bevindt. Dit kan een goed alternatief zijn voor het zogenaamde ‘bouncepercentage’. - Pagina’s/schermen per sessie
Zodra je bezoeker een bepaald aantal pagina’s heeft bezocht, wordt er een doel geregistreerd. - Gebeurtenis
Als je bezoekers op een bepaalde manier reageert op je site, dan wordt dat geregistreerd als doel. Voorbeelden hiervan zijn het bekijken van een video of het klikken op een knop. - Slim doel
Je meest betrokken bezoekers worden geregistreerd als doel.
Google Analytics doel instellen in 6 stappen
Een doel instellen in Google Analytics is over het algemeen niet moeilijk. Meestal komt een bezoeker namelijk terecht op een bedankpagina wanneer hij of zij is overgegaan tot conversie. Hierdoor kunnen we simpelweg gebruikmaken van het doeltype ‘bestemming’. Hoe je in dit geval precies een doel instelt, laat ik zien aan de hand van 6 stappen.
1. Ga naar beheer
Op de Google Analytics-homepagina van je dataweergave zie je links onderaan ‘BEHEERDER’ staan. Daar klik je op om naar de beheeromgeving te gaan.
2. Ga naar doelen
Vervolgens kom je op een pagina met drie kolommen terecht. In de rechterkolom zie je ‘Doelen’ staan. Klik hierop om naar het overzicht van je doelen te navigeren.
3. Stel nieuw doel in
Als je nog geen Google Analytics doelen hebt ingesteld, krijg je een lege tabel te zien. Daar ga je verandering in brengen door op ‘+ NIEUW DOEL’ te klikken.
4. Selecteer optie
Omdat ik alle velden en stappen wil doorlopen, kies je voor de optie ‘Aangepast’ en klik je hierna op ‘Doorgaan’.
5. Selecteer type
Je stelt een doel in voor het verzenden van een formulier, dus als doelnaam vul je bijvoorbeeld ‘Formulier verzonden’ in. Selecteer tevens ‘Bestemming’ als type en klik daarna op ‘Doorgaan’.
6. Vul bestemming in
Aangezien je bedankpagina zich bevindt op http://www.jewebsite.nl/bedankpagina voer je ‘/bedankpagina’ in als bestemming. Klik ten slotte op ‘Opslaan’ om eindelijk conversies te meten!
Hulp nodig bij instellen doelen?
Moeite met het instellen van doelen binnen Google Analytics?
Recente reacties