013 369 9 367 info@kwalitiv.nl

Gebeld worden?

Website statistieken

De uitspraak “meten is weten” zul je wel eens hebben gehoord of gezien. Enorm cliché natuurlijk. Ondanks dat geldt dat er van online marketingactiviteiten inderdaad erg veel gemeten kan worden. Zeer interessant, want voor offline marketingactiviteiten blijft dat juist zo’n grote uitdaging. ‘Meten’ is echter één, ‘weten’ is een tweede. Er schuilt namelijk een gevaar in web analytics: door de bomen het bos niet meer zien. Er kunnen immers nog zoveel website statistieken zijn verzameld, hieruit moeten wel juiste en bruikbare conclusies worden getrokken. Kwalitiv helpt je daarbij.

Bruikbare website statistics verzamelen

‘Meten’ betekent dus niet automatisch ‘weten’. Bovendien is het essentieel om te weten wát je precies wilt meten. Hoewel er erg veel gemeten kan worden, zullen lang niet alle web statistics nodig zijn om bepaalde inzichten te verkrijgen. Sterker nog, hoe groter en uiteenlopender de hoeveelheid data, hoe lastiger dat wordt. De kunst is dan ook niet om alle mogelijke, maar vooral om goed bruikbare website statistics te vergaren. Data verzamelen moet immers geen doel op zich zijn, maar een middel om specifieke doelen te bereiken. Alleen dan voorkom je namelijk dat je in een andere valkuil van digital analytics trapt: meten om te meten.

Google Analytics

Een tool die we standaard gebruiken voor het verzamelen van webstatistieken is Google Analytics. De kans is groot dat je websitebouwer deze tool al geïnstalleerd heeft. Helaas is de kans ook groot dat je daar nog niet het maximale uit haalt. Als specialist in website statistics brengen we daar echter graag verandering in.

Hotjar

Soms kan een tool als Hotjar interessant zijn. Hiermee kun je onder andere heatmaps genereren en het bezoekgedrag van individuele bezoekers ‘filmen’. Deze tool is dus voornamelijk gericht op kwalitatieve in plaats van kwantitatieve data. Wij laten zien dat ook dit type data een grote rol speelt binnen web analytics.

Waardevolle inzichten uit web analytics

Kwalitiv is ervaren als het gaat om web analytics. We zijn dan ook niet alleen in staat om te bepalen wát er gemeten moet worden, maar ook hóé. Daarbij starten we met een meetplan. Wat zijn de doelstellingen van je site? Met welke strategieën worden die doelstellingen behaald? En met welke Key Performance Indicators (KPI’s) worden ze gemeten? Nadat we deze (en meer) vragen hebben beantwoord, is het tijd voor een implementatieplan, gevolgd door de uiteindelijke implementatie. Zodra de plannen geïmplementeerd zijn, worden de benodigde webstatistieken verzameld en kan het analyseren beginnen. We ondersteunen je dus binnen alle stappen van web analytics!

Interesse?

Neem contact met ons op voor meer online resultaat.