Hoogstwaarschijnlijk is de populariteit van social media ook bij jou wel bekend. Iedereen lijkt tegenwoordig namelijk lid te zijn van social media platformen als Instagram, Twitter en Facebook. Maar wat zijn social media nu precies? Welke soorten social media zijn er? En het belangrijkste: wat is het nut van social media?

Wat zijn social media?

Met social media worden online platformen bedoeld waar de gebruikers zelf voor inhoud zorgen en waar interactie tussen deze gebruikers plaatsvindt. De interactie komt tot stand wanneer een gebruiker inhoud deelt; ook wel content. Dit gebeurt vaak op een leuke wijze, waardoor het delen van informatie laagdrempelig wordt. Om die reden wordt social media hoofdzakelijk gebruikt door gebruikers om een ‘sociale interactie’ tot stand te brengen met medegebruikers. De top drie populairste voorbeelden van dit soort platformen zijn Instagram, LinkedIn en Facebook.

Wat kun je met social media?

Meestal komt het op het volgende neer: je plaatst een bericht, foto of filmpje op een social media platform en anderen reageren hierop of ‘beoordelen’ het. De bedoeling is om zo veel mogelijk (relevante!) volgers en connecties te krijgen. Dan kun je met social media met één bericht immers enorm veel mensen bereiken. Er gaat echter wel aardig wat tijd zitten in het bijhouden van de verschillende social media kanalen.

Waar moet je op letten bij het inzetten van social media?

Het is van belang om vooraf te bekijken welke netwerken bij je bedrijf passen. Voor welk netwerk je moet kiezen, hangt af van de vraag waar je doelgroep zich bevindt. Daar komt bij kijken dat het per doelgroep verschilt naar wat voor content deze op zoek is. Denk bijvoorbeeld aan iemand met de leeftijd van 55-60 jaar. Deze persoon zal naar andere informatie zoeken dan iemand met een leeftijd van 15-20 jaar. Daarnaast wordt iemand uit deze leeftijdsgroep graag anders aangesproken dan iemand uit een oudere leeftijdsgroep.

Nadat je de doelgroep en social media kanalen hebt gekozen, is het handig om een planning te maken welke content je waar en wanneer zou willen plaatsen. Het kost echter aardig wat tijd om dit op te zetten. Wij helpen onze klanten dan ook geregeld met het social media beheer en de contentstrategie.

Waarom social media inzetten?

Het social media platform is ingericht, de strategie is uitgedacht, en de contentplanning is gemaakt. Klaar om te posten! Doordat je actief bezig bent, gaat het aantal volgers of connecties groeien. De kunst is dan ook om onderlinge betrokkenheid te creëren door de interactie aan te gaan met je volgers. Dit kun je bijvoorbeeld doen door op de actualiteit in te spelen of door een vraag toe te voegen aan je bericht. Tip: wanneer je een reactie hebt ontvangen, laat hem dan niet onbeantwoord achter. Kom er altijd op terug! Maar hoe belangrijk is social media en waarom moet je het dus eigenlijk inzetten? Je leert je doelgroep beter kennen en je hebt de mogelijkheid om (potentiële) klanten in de toekomst beter te bereiken.

Welke soorten social media zijn er?

Er bestaat geen social media platform dat per definitie het meest nuttig is voor je bedrijf. Elk kanaal biedt namelijk weer andere mogelijkheden. De platformen zijn bijvoorbeeld niet verbonden aan één type content, video of afbeelding. Zo is LinkedIn voornamelijk gericht op bedrijven of in ieder geval zakelijke gebruikers. Bedrijven gebruiken dit platform onder andere om op een laagdrempelige manier behaalde resultaten te delen of om nieuwe klanten aan te kondigen. Linkedin is ook populair om nieuw personeel aan te trekken. Het is dan ook niet gek om iemand als connectie toe te voegen, zolang je maar uitlegt wat het doel is om iemand uit te nodigen.

Tegenwoordig is het voor Facebook een ander verhaal. ‘Vroeger’ was Facebook voor vrijwel alles en iedereen geschikt, maar dat is wat veranderd. Toch is Facebook nog steeds erg geschikt voor een retargeting campagne. Dit betekent dat je bezoekers van je website via andere kanalen opnieuw kan bereiken, in dit geval via Facebook. Ten slotte is Instagram een interessant kanaal voor je bedrijf. Het nut van dit social media kanaal is met name de mogelijkheid om vluchtig content te delen. Dat wordt door veel bedrijven gebruikt om een ‘kijkje achter de schermen’ te geven. Overigens is retargeting ook op Instagram de moeite waard.

Ben je interessant voor anderen?

Eenmaal actief met het plaatsen van content op social media, ontstaat bij de meeste gebruikers de volgende vraag: waarom zou iemand mij ‘liken’, toevoegen als vriend of ‘followen’? Dit hangt af van verschillende factoren.

Profiel

Je profiel is meestal het eerste wat bezoekers van je social media pagina bekijken. Het is net als een online visitekaartje. Als je profiel niet interessant genoeg is, zal een bezoeker over het algemeen niet verder lezen. Daarom is het belangrijk om goed na te gaan wat je wilt vertellen op jouw profiel. Het draait om de kernwaarden van jou als persoon of bedrijf. Denk daarom vanuit je doelgroep: hoe kan ik mezelf of mijn bedrijf kort en duidelijk beschrijven, zodat mijn doelgroep het ook begrijpt?

Berichten

Uiteraard bepalen ook de berichten die je plaatst, of je interessant wordt gevonden door anderen. Maak je bijvoorbeeld alleen reclame, of plaats je af en toe ook leuke nieuwtjes of handige tips op je pagina? Het laatstgenoemde trekt over het algemeen de meeste nieuwe volgers of connecties aan. Tegenwoordig draait het dan ook om authentieke content. Vanwege het algoritme wordt het lastig om op te vallen zonder die authenticiteit. Een leuke video of een post waar veel op gereageerd wordt, wordt namelijk beloond en beter zichtbaar gemaakt. Probeer eens een onderwerp uit je vakgebied op te gooien in een post. Het zal je verbazen dat mensen zullen reageren.

Inhaakmomenten

Inhaakmomenten zijn belangrijk op social media. Er zijn namelijk genoeg inhaakmomenten in een jaar waar bedrijven gebruik van kunnen maken, zoals feestdagen of verjaardagen. Bedenk inhaakmomenten die relevant zijn voor jouw bedrijf. Zijn er bijvoorbeeld seizoenen waarin je weet dat je veel gaat verkopen? Haak hier op in door een bepaalde kortingscode weg te geven of een lijstje met leuke tips te delen. Met dit soort acties trek je gegarandeerd extra volgers aan!

Hoe belangrijk is social media?

Dat is een goede vraag, maar het antwoord is simpel: super belangrijk! Je kunt als bedrijf oude contacten herstellen, nieuwe contacten maken, personeel vinden, je doelgroep beter leren kennen en nog veel meer. Het is zelfs mogelijk om klanten te werven door middel van social media. Contact leggen met personen uit je doelgroep of reageren op mogelijke klanten, kan immers zomaar een nieuwe klant opleveren. Offline is het misschien lastig om potentiële klanten te vinden en aan te spreken, maar online is dat natuurlijk een stuk gemakkelijker!

Social media hulp nodig?

Zelf geen tijd voor of zin in social media marketing?