Hoogstwaarschijnlijk is de populariteit van social media ook bij jou wel bekend. Iedereen lijkt tegenwoordig namelijk lid te zijn van websites als Twitter en Facebook en de eerste artikelen over bijvoorbeeld een ‘Twitterverslaving’ zijn al verschenen. Maar wat zijn social media nu precies? Hoe gaat het eigenlijk allemaal in zijn werk? En het belangrijkste: wat is het nut van social media?

Wat zijn social media?

Met social media worden online platformen bedoeld waar de gebruikers zelf voor inhoud zorgen en waar interactie tussen deze gebruikers plaatsvindt. De inhoud wordt nauwelijks of zelfs helemaal niet gecontroleerd door een redactie. De bekendste voorbeelden van dit soort platformen zijn LinkedIn, Twitter en Facebook.

Hoe werken social media?

Meestal komt het op het volgende neer: je plaatst een bericht, foto of filmpje op een social media platform en anderen reageren hierop of beoordelen het. De bedoeling is om zo veel mogelijk (relevante!) volgers/vrienden/connecties te krijgen, waardoor je met één bericht enorm veel mensen kunt bereiken.

Bij welk netwerk moet je je aanmelden?

Omdat er aardig wat tijd gaat zitten in het bijhouden van social media platformen, is het van belang om vooraf te bekijken welk/welke netwerk/netwerken het beste bij jou of je bedrijf past/passen. Zo is LinkedIn voornamelijk gericht op bedrijven of in ieder geval zakelijke gebruikers, terwijl Facebook voor vrijwel alles en iedereen geschikt is. Daarmee heeft Facebook natuurlijk een veel bredere doelgroep. Voor welk netwerk je moet kiezen, hangt dus maar net van je doelgroep af.

Ben je interessant voor anderen?

Eenmaal aangemeld bij een social media netwerk, ontstaat bij de meeste gebruikers de volgende vraag: waarom zou iemand mij liken, toevoegen als vriend of followen? Dit hangt af van verschillende factoren.

Profiel

Je profiel is meestal het eerste wat bezoekers van je social media pagina bekijken. Als dat profiel niet interessant genoeg is, zal een bezoeker over het algemeen niet verder lezen. Daarom is het aan te raden om veel profielen van vergelijkbare gebruikers of ondernemingen te analyseren. Op die manier kun je namelijk achterhalen door wat voor soort profielen mensen worden aangetrokken.

Berichten

Uiteraard bepalen ook de berichten die je plaatst, of je interessant wordt gevonden door anderen. Maak je bijvoorbeeld alleen reclame, of plaats je af en toe ook leuke nieuwtjes of handige tips op je pagina? Het laatstgenoemde trekt over het algemeen de meeste volgers/vrienden/connecties aan.

Acties

Ook acties of kortingen kunnen een positieve invloed hebben op de grootte van het publiek dat je kunt bereiken. Kwalitiv heeft op Twitter bijvoorbeeld ooit een jaar gratis webhosting verloot onder de eerste 100 volgers. Met dit soort acties trek je gegarandeerd extra volgers aan!

Wat kun je met social media?

Dat is een goede vraag, maar het antwoord is simpel: heel veel! Je kunt als bedrijf oude contacten herstellen, nieuwe contacten maken, personeel vinden, je doelgroep beter leren kennen en nog veel meer. Het is zelfs mogelijk om klanten te werven door middel van social media. Contact leggen met personen uit je doelgroep of reageren op mogelijke klanten, kan immers zomaar een nieuwe klant opleveren. Offline is het misschien lastig om potentiële klanten te vinden en aan te spreken, maar online is dat een stuk gemakkelijker. Omdat iedereen zich ervan bewust is dat de social media voor meer contacten zullen zorgen, is het namelijk helemaal niet vreemd om iemand zonder aanleiding aan te spreken.

Social media hulp nodig?

Zelf geen tijd voor of zin in social media marketing?